سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

تفاوت نام تجاری با علامت تجاری (توضیح به زبان ساده)

تفاوت نام تجاری و علامت تجاری
۵/۵ امتیاز

نام تجاری، اسم یک شرکت است که در اداره کل ثبت شرکت‌ها به ثبت می­‌رسد، ولی علامت یا نشان تجاری (لوگو)، نوعی نشان گرافیکی (مانند سه خط مشهور آدیداس) به همراه یک عنوان است که بر روی محصولات درج‌شده و در مرکز مالکیت معنوی به ثبت می­رسد.تفاوت نام تجاری با علامت تجاری

هر شرکتی با یک نام تجاری می­‌تواند به تعداد بسیاری علامت تجاری داشته باشد تا اولاً محصولات تولیدیش را از یکدیگر متمایز کند و ثانیاً شرکت‌های رقیب نتوانند با این نام و ظاهر، محصولی را  به بازار عرضه کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت شیرین عسل با نام تجاری شیرین عسل، ده ها علامت تجاری برای انواع محصولات خود به ثبت رسانده است (مثلاً نام یکی از کیک‌هایش را تاینی گذاشته که همراه شکل و مشخصات آن محصول، علامت تجاری آن محصول را تشکیل داده است).

مثالی از علامت تجاری یکی از محصولات شرکت شیرین عسل

مهم‌ترین تفاوت‌های ثبت شرکت و ثبت برند یا علامت تجاری (۱۰ مورد)

۱. مرجع رسمی ثبت شرکت‌ها در ایران «اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری» است اما مرجع رسمی ثبت برند (علامت تجاری) در کشور «مرکز مالکیت معنوی» است. البته هر دو اداره زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کنند و وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

۲. نام‌ شرکت معرف فعالیت‌های آن است اما نام‌ برند معرف محصول یا خدمات آن مجموعه است. درنتیجه، یک شرکت فقط می‌تواند یک نام را برگزیند اما همین شرکت می‌تواند نام‌های متعددی (علامت تجاری) برای کالاهای تولیدشده خود انتخاب کند (به‌عنوان‌مثال شرکت شیرین عسل، ده ها علامت تجاری برای محصولات مختلف خود به ثبت رسانده است).

۳. امکان ثبت برند (علامت تجاری) به نام یک فرد وجود دارد اما برای ثبت شرکت دست‌کم باید دو شریک برای این کار اقدام کنند. همچنین ثبت علائم تجاری هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) امکان‌پذیر است (شما می‌­توانید در خانه خود محصولی را تولید کرده و اسم آن را به‌عنوان برند (علامت تجاری) محصول خود به ثبت برسانید).

۴. با ثبت شرکت می‌توانید در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شرکت کرده و وام‌های دولتی دریافت کنید درحالی‌که ثبت برند (علامت تجاری) فقط جنبه تبلیغاتی دارد و نمی‌توانید اقدامات ذکرشده را انجام دهید.

۵. ثبت شرکت نیاز به سرمایه اولیه‌ای دارد که بسته به نوع شرکت باید توسط شرکا یا سهامداران فراهم شود اما ثبت برند نیازی به سرمایه اولیه ندارد. همچنین برخلاف شرکت‌های تجاری که پس از ثبت باید بر اساس سود سالیانه خود مالیات بپردازند، برای برندهای تجاری مالیات و عوارضی در قانون در نظر گرفته نشده است.تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

۶. مدارک موردنیاز و مراحل ثبت برند (علامت تجاری) به‌مراتب ساده‌تر از ثبت شرکت تجاری است. برای ثبت علامت تجاری فقط به مدارک شناسایی متقاضی، مجوز فعالیت و اظهارنامه تکمیل‌شده احتیاج است اما برای تأسیس شرکت باید اساسنامه و صورت‌جلسات موردنیاز را نیز فراهم کرد.

۷. نام‌های انتخاب‌شده و تأییدشده برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی قابل‌انتقال به غیر نیستند، درحالی‌که مالکیت برند ثبت‌شده را می‌توان به‌صورت قانونی و رسمی به شخصی دیگر منتقل کرد.

۸. اعتبار نام شرکت‌های تجاری می‌تواند نامحدود باشد، اما علائم تجاری باید هر دَه سال یک‌بار تمدید شوند.

۹. ثبت قانونی برند با درج دو آگهی مجزا در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران همراه است که برای شرکت‌ها فقط یک آگهی کافی خواهد بود.

۱۰. ثبت شرکت در ایران حدود ده روز کاری زمان می‌برد اما ثبت برند (علامت تجاری) نزدیک به سه ماه طول می‌کشد، زیرا بررسی علامت تجاری برای تائید کردنش، فعالیتی زمان‌بر است. همچنین پس از آگهی اول از عموم مردم تقاضا می‌شود که در بازه‌ای یک‌ماهه اگر تعارض یا ارتباطی بانام و نشان تجاری موردنظر دارند، آن را اعلام نمایند.

پایان مقاله

تفاوت نام تجاری با علامت تجاری

تفاوت نام تجاری با علامت تجاری در ایران

دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تماس فوری با کارشناسان ثبت کوروش