در زمان ثبت شرکت از شما میخواهند که مشخصات شعبههای دیگر خود را ارائه دهید. اما ممکن است شرکت شما در هنگام تأسیس، شعبه دیگری نداشته باشد. اما بعد از مدتی با پیشرفت کار خود تصمیم بگیرید که شعبههایی را به شرکت خود اضافه کنید، در این حالت بهسادگی میتوانید در قالب ثبت تغییرات شرکت، این کار را انجام دهید.
اگر شرکای یک شرکت در زمان ثبت شرکت، تصمیم بگیرند که شعبههای دیگری نیز داشته باشند، روند ثبت و مراحل آن راحتتر از زمانی خواهد بود که بعد از ثبت شرکت تصمیم به ایجاد شعبه بگیرند. ثبت شعبه شرکت تقریباً بهمانند تأسیس شرکت است، اما با پیچیدگی کمتر و صورتجلسه آن نیز با تأسیس شرکت فرق میکند. اگر همه مدارک لازم و روند اداری ثبت شعبه درست و بهموقع انجام شود، شعبه زودتر افتتاح خواهد شد. در ادامه مقاله، نکات مهم ثبت شعبه شرکت با مسئولیت محدود را بررسی خواهیم کرد.
آنچه میخوانید....
نکات مهم در هنگام ثبت شعبه (۳ مورد)
۱. شعبه شرکت باید دقیقاً همان کاری را انجام دهد که شرکت اصلی انجام میدهد. به این معنی که حوزه فعالیت و موضوع فعالیت شرکت اصلی و شعبه جدید شما باید دقیقاً یکی باشند و درصورتیکه فعالیت این دو باهم دیگر تفاوتی داشته باشد. نمیتوان از آن بهعنوان شعبه یادکرد و بهعنوان شرکت دیگری مشغول به کار خواهد بود.
۲. در یک شهر نمیتوانید دو شعبه داشته باشید. بهعنوان مثال اگر دفتر مرکزی شرکت شما در تبریز است، دیگر نمیتوانید در شهر تبریز شعبهای را برای شرکت خود به ثبت برسانید. این موضوع اهمیت بسیاری دارد و در هنگام انتخاب شهر برای شعبه شرکت خود باید به آن توجه داشته باشید. در غیر این صورت در آینده با مشکل روبهرو خواهید شد.
۳. تأسیس شعبه شرکت باید مطابق با اساسنامه شرکت به ثبت برسد. اگر در اساسنامه شرکت، اجازه ثبت شعبه به هیئتمدیره دادهشده است، هیئتمدیره میبایست بر طبق آن عمل کند.
تفاوت شعبه با نمایندگی در شرکتها (۴ مورد)
شعبه با نمایندگی تفاوتهایی دارد که عبارتاند از:
۱. شعبات شرکت کاملاً به شرکت اصلی وابسته هستند اما نمایندگیها شخصیتی مستقل دارند.
۲. حساب بانکی شعبات با شرکت اصلی یکی است اما هر نمایندگی حساب جداگانهای دارد.
۳. به دلیل شخصیت مستقل نمایندگی، مالیات آن مستقل از شرکت اصلی است ولی مالیات شعبه اینگونه نیست.
۴. در نمایندگی، کالا خریداری نمیشود بلکه آن را از شرکت مادر امانتگرفته و پس از فروش محصول و کسر حق نمایندگی خود، مبلغ را به شرکت پس میدهد.
مدارک موردنیاز برای ثبت شعبه با مسئولیت محدود در سال ۱۴۰۲
۱. ارائه مدارک هویتی شرکا یا سهامداران و همچنین مدیریت شعبه.
۲. مدارک هویتی شرکت اعم از تصویر اساسنامه، شرکتنامه و آخرین تغییرات ثبت شده شرکت.
۳. ارائه صورتجلسه مجمع عمومی فوقالعاده.
مالیات شعبه شرکت
شعبات شرکت مشمول مالیات جداگانه نمیشوند و مالیات تمام شعب با شعبه اصلی شرکت یکی میباشد و نیاز به رد کردن جداگانه مالیات برای هر شعبه نیست.
خواندن مقالات زیر توصیه میشود….
- مراحل ثبت شعبه شرکت با مسئولیت محدود در سال ۱۴۰۲
- هزینه ثبت شعبه شرکت با مسئولیت محدود در سال ۱۴۰۲
- الحاق موضوع فعالیت جدید به شرکت با مسئولیت محدود
- تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود
- مسئول پرداخت بدهی در شرکت با مسئولیت محدود
- فرق شناسه ملی و شماره ثبت شرکت
- موضوعهای نیازمند اخذ مجوز از سازمانها
- تکالیف مالیاتی بعد از ثبت کردن شرکت
- حق امضا در شرکتهای با مسئولیت محدود
- افتتاح حساب در بانک برای شرکت
- حق امضا در شرکت ها