بخشی مهمی از فرایند تولید یک محصول، انتخاب نام برند است. به کار گرفتن خلاقیت در انتخاب اسم برند، نقش مهمی در فروش و بازاریابی محصولات ایفا میکند. متأسفانه بسیاری از صاحبان کسبوکار و تولیدکنندگان ایرانی، برند خود را به ثبت قانونی نرساندهاند، درحالیکه ثبت برند برای حفظ منافع مادی و معنوی نام تجاری شما ضروری است. توصیه میشود پس از انتخاب نام برند حتماً فرایند ثبت قانونی آن را نیز طی نمایید تا امکان هیچ نوع سوءاستفادهای از نام مخصوص شما وجود نداشته باشد. اسم برند شما معرف محصولتان است و رضایت مشتریان بانام انتخابی شما گره میخورد.قوانین انتخاب اسم برای برند
در قوانین ایران، بجای استفاده از واژه برند، از «علامت تجاری» استفادهشده است. علامت تجاری را میتوان همان نشان یا لوگو دانست که بر روی محصولات یک شرکت حک میشود (مانند سه خط مشهور آدیداس است که بر روی محصولات آن شرکت درج میشود) و در مرکز مالکیت معنوی به ثبت میرسد و نام تجاری نیز معرف نام شرکت شما است که در اداره کل ثبت شرکتها به ثبت میرسد.
آنچه میخوانید....
اصول مهم در انتخاب نام برند (۵ مورد)
یکی از اقدامات مهم و ضروری هنگام ارائه محصولات به بازار، انتخاب اصولی نام برند (علامت تجاری) است. انتخاب نام هایی که صرفاً به نظر شما زیبا هستند یا توصیفی ظاهری از تولیدات شما میدهند برای این منظور کافی نیست. نام تجاری شما باید مرتبط با فعالیت اقتصادی شما باشد و وقتی در تبلیغات به کار گرفته میشود جذابیت لازم را داشته در ذهن مخاطبان بماند. پنج نکته مهم در انتخاب نام برند، عبارتاند از:قوانین انتخاب اسم برای برند
۱. نام برند شما باید بامعنا باشد (اسامی بامعنا، راحتتر در ذهن مخاطب باقی میماند).قوانین انتخاب اسم برای برند
۲. نام برند باید شمارا از دیگران متمایز کند. اگر خدمات و کالاهای شما مشابه دیگر رقبایتان نیست، حتماً به نامی تازه و متفاوت از آنها فکر کنید.
۳. نامه تجاری باید ساده و تا حد امکان کوتاه باشند. تلفظهای دشوار و تعداد کاراکترهای زیاد سبب میشود که اسم برند شما در یادها نماند و حتی نتوان آنها را در گوگل یا شبکههای اجتماعی پیدا کرد.
۴. به آینده بیندیشید. انتخاب برخی تامها برای برند حاصل حالوروز امروز جامعه است و ممکن است با گذر زمان، جذابیت خود را از دست بدهد. اگر قصد فعالیت بلندمدت دارید، مراقب باشید در دام این نوع نامگذاریهای موقتی نیفتید.
۵. جهانی فکر کنید. ثبت بینالمللی برند تحت کنوانسیون مادرید بسیار آسان است و ایران نیز به عضویت آن درآمده است؛ بنابراین ممکن است در آینده بخواهید کسبوکار خود را گسترش دهید و به بازار دیگر کشورهای دنیا نیز فکر کنید.
راهنمای انتخاب نام برند (علامت تجاری)
برای انتخاب نام برند خود میتوانید از روشهایی که در ادامه ذکرشده است استفاده کنید:قوانین انتخاب اسم برای برند
۱. اسمهای توصیفی: شما میتوانید با توجه به نوع محصولتان یک اسم برند انتخاب کنید. به شکلی که شغل شمارا توصیف کند. برای مثال «جنرال موتورز» یا «شیرآوران».قوانین انتخاب اسم برای برند
۲. اسمهای ساختگی ترکیبی: یک اسم جدید که از یک کلمه بامعنی و چند حرف اضافه تشکیلشده است مثل پاکسان، نان لند.
۳. اسم مکانها: نام برند میتواند شامل یک مکان خاص باشد؛ مثل «آبمعدنی کوهرنگ» یا «دوغ آبعلی» که به محل قرارگیری و تهیه محصولاتشان در اسم برند خود اشارهکردهاند.
اسم برند ایرانی (نام تجاری ایرانی)
منظور از اسم برند ایرانی واژهای است که در زبان فارسی دارای معنی و مفهوم باشد. انتخاب نام برند ایرانی هم برای مخاطبان داخل کشور و هم برای مشتریان خارجی بسیار مناسب است؛ زیرا این تامها دربردارنده هویت فرهنگی و مبدأ محصولات و خدمات هستند. توصیه میشود هنگام نامگذاری برند فارسی حتماً به منابع معتبری مثل واژهنامههای دهخدا و معین (که بهصورت آنلاین و رایگان در دسترس هستند) و نیز کتاب فرهنگ فارسی سخن رجوع کنید. اینگونه هم بامعنای دقیق واژگان آشنا میشوید و هم واژگان بسیار زیادی را در برابر خود میبینید که هرکدام از آنها میتوانند بهترین انتخاب برای نام تجاری شما باشند.
قوانین انتخاب اسم برای برند (۲۲ مورد)
منظور از اسمهای خاص و تک برای یک برند یا علامت تجاری، گزینش اسمی مناسب با موضوع و حیطه فعالیت برند هست. یک اسم مناسب برند نباید توسط اشخاص دیگر به ثبت رسیده باشد.
اداره ثبت علائم تجاری، شروطی را برای انتخاب اسم خاص در نظر گرفته است که عبارتاند از:
۱. اسم انتخابی باید دارای ریشه فارسی باشد (مگر با داشتن کارت بازرگانی، در این صورت میتواند ریشه فارسی نداشته باشد).
۲. باید با شئون اسلام موازی بوده و مغایرتی با آن نداشته باشد.قوانین انتخاب اسم برای برند
۳. اسم انتخابشده برای برند باید از قبل توسط شخصی دیگر به ثبت نرسیده باشد. برای اطلاع از تکراری نبودن نام انتخابی تنها کافی است به سایت اداره ثبت علامت تجاری مراجعه و در قسمت استعلام برند با درج نام انتخابی اقدامات لازم را جهت انتخاب نام خاص انجام دهید.
۴. در صورت استفاده از اعداد در اسم برند بایدان را با حروف قید کرده و به اداره ثبت ارائه دهید.
۵. در انتخاب نام برند و لوگو تجاری از اسامی شعرا و دانشمندان و ارگانهای دولتی و ایثارگران نباید استفاده شود.
۶. از اسامی شعرا و فرهیختگان معاصر نیز در نامگذاری استفاده نشود.
۷. از کلمات و توصیفات بهصورت اختصار پرهیز شود.
مطابق با ماده ۵ قانون ثبت علامتهای زیر ممنوع است:
۸. پرچم رسمی ایران با علامت مخصوص جمهوری اسلامی.
۹. علامت یا آرمهای دولت ایران.قوانین انتخاب اسم برای برند
۱۰ علامت هلالاحمر.
۱۱. پرچمهای منتسب به دولت و کشور ایران و هر پرچم منع شده توسط دولت ایران.
۱۲. علامت تجاری مؤسسات رسمی مانند صلیب سرخ، رجاء، همراه اول و..
۱۳. کلمات و یا عباراتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل دولتی و ایران و امثال آن.
۱۴.علائمی که مخل انتظامات عمومی یا منافی عفت باشد.
۱۵. واژههای عام: بهعنوانمثال کلمه رایانه و یا کتاب بهتنهایی قابل ثبت نیستند زیرا این کلمات واژههایی عام برای کلیه محصولات با این نام هستند.
۱۶. واژههای توصیفکننده: این کلمات بهمنظور توصیف محصولات و اجناس به کار میروند؛ مثلاً ثبت برند خوشمزه و شیرین برای انواع خوراکی بهتنهایی و بدون پسوند، قابل ثبت نخواهد بود.
۱۷. علائم گمراهکننده: بهعنوانمثال ثبت علامت تجاری جهت عرضه انواع شیره خرما و انگور با تصویر زنبورعسل مردود خواهد شد. چراکه موجب تصور اشتباه و گمراهی مصرفکنندگان شده و خریداران ممکن است چنین محصولی را با تصور عسل خریداری نمایند.
۱۸. علائم خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه: بهطورکلی کلمات و تصاویر نقضکننده موازین، هنجارهای اخلاقی، عرفی و مذهبی جامعه غیرقابل ثبت است.
۱۹. پرچم، نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشان کشور و سازمانهای بینالمللی که نمونه آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی اعلامشده بهطورمعمول قابل ثبت نیستند مگر اینکه مجوز مراجع صلاحیتدار بینالمللی داشته باشند.
همچنین موارد زیر قابل ثبت نخواهد بود
۲۰. در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو مؤسسه بهطوریکه کالا و خدمات دو مؤسسه از هم قابلتمایز نباشند.
۲۱. علامت یا نام تجاری که عیناً یا به شکلی گمراهکننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا، خدمات و طبقه اما متعلق به مؤسسه یا فرد دیگری باشد.
۲۲. عین علامتی که پیش از این به نام شخص یا شرکت دیگری ثبتشده باشد و یا شخص دیگری قبلاً تقاضای ثبت داده و تاریخ تقاضای آن فرد مقدم باشد و یا دارای حق تقدم ثبت باشد.
نمونه اسم برند ایرانی
در این قسمت به چند نمونه از اسامی قابل انتخاب برای برند اشاره میکنیم.
آبتین: نام پدر فریدون پادشاه پیشدادی
آتوسا: قدرت و توانمندی – دختر کورش وزن داریوش اول
آفر: آتش – ماه نهم سال شمسی
آذرنوش: شیرین و دل انگیز
آذین: زیور، طاق نصره، تزئین، آرایش
آرش: درخشان، آفتاب، جد بزرگ اشکانیان – پهلوان کمانگیر ایرانی در لشگرمنوچهر
آرتین: عاقل و زیرک، نام پهلوان ایران در زمان منوچهر پادشاه پیشدادی
آرتام: والی فریگه در زمان کوروش هخامنشی
آرتمن: نام برادر بزرگ تر خشایار شاه پسر داریوش شاه
آرشام: بسیار قوی – پدر بزرگ داریوش بزرگ هخامنشی
آرمان: آرزو – خواهش – امید
آرمین: آرام گرفتن – پسر کیقباد پادشاه پیشدادی
آرمیتا: آرامش یافته، کلمه ای زردشتی است
آریا فر: دارنده شکوه آریائی
آریا: آزاده نجیب – یکی از پادشاهان ماد – مهمترین نژاد هند و اروپائی
آریا مهر: دارنده مهر ایران – از سرداران داریوش سوم
آرین: سفید پوست آریائی
آزاده: دلیر و بی باک، رها
آزرم: شرم، مهر، محبت، عشق
آزرمدخت: یکی از ملکه های ساسانی
آزیتا: آزاده
آناهیتا: الهه آب
استر: ستاره – بردارزاده مردخای وزن خشایارشاه
ایاز: بزرگ و پاینده – نام غلام ترک سلطان محمود غزنوی
ایران: محل زندگی آریائیها
ایراندخت: دختر ایران
ایرج: یاری دهنده آریائیها – پسرفریدون، پادشاه و پهلوان ایرانی
ایزدیار: کشی که خداوند یار اوست
بابک: پدر کوچک، جد اردشیر، پسر ساسان
باپوک: کولاک، نامی کردی
باربد: پرده دار، موسیقی دان و نوازنده دربار خسرو پرویز
بارمان: لایق – نام سردار افراسیاب
بامداد: پگاه، سپیده دم – نام پدر مزدک
بامشاد: کسی که در سحرگاهان شاد است – نوازنده مشهور دربار ساسانیان
بانو: خانم، ملکه، لقب آناهیتا الهه نگهبان آب
بختیار: خوشبخت، خوش اقبال – استاد رودکی در موسیقی
برانوش: مهندس رومی که پل شوشتر را در زمان شاپور ساسانی
بردی: پسر کورش و برادر کمبوجیه
برزو: بلند قامت – پسر سهراب و نوه رستم دستان
برزویه: طبیب مشهور انوشیروان و مترجم کلیله ودمنه از هندی به پهلوی
برزین: بلند و تنومند – ازپهلوانان ایران – نام پسر گرشاسب
برمک: از وزیران ساسانی – نام اجداد و نگهبانان آتشکده بلخ
بزرگمهر: خورشید بزرگ – نام وزیر دانشمند انوشروان ساسانی
بنفشه: گلی رنگارنگ و زینتی با عمر نسبتا طولانی
بوژان: رشد کرده – نامی کردی
بویان: خوشبو – مامی کردی
بهار: شکوفه و گل – سه ماه اول سال شمسی
بهارک: بهار کوچولو
بهاره: بهاری
بهتاش: خوب ومانند
بهداد: نیک آفریده شده
بهرام: پیروز، ایزد پیروزی درآئین زردشت، لقب برخی از پادشاهان ساسانی
بهدیس: خوش رنگ، خوشگل
بهرخ: زیبا چهره، قشنگ
بهرنگ: خوش رنگ
بهروز: خوشبخت، نیکبخت
بهزاد: نیک نژاد – مینیاتوریست مشهور صفویان – نام اسب سیاوش
بهشاد: خوشحال وشاد
بهمن: نیک اندیش – برف انبوه که از کوه فرو ریزد – جانشین اسفندیار
بهناز: خوش ناز، باناز، طناز
بهنام: نیک نام
بهنود: سلامت، عافیت
بهنوش: کسی که نیک مینوشد
بیتا: بی همتا، بی مانند
بیژن: ترانه خوان، جنگجو – پسر گیو و دلداده منیژه
پرتو: روشن، تابش
پرشنگ: تابش، آتشپاره
پرتو: روشن، تابش، فروغ
پرستو: پرنده مهاجر
پرویز: پیروز – لقب خسرو دوم، پادشاه ساسانی
پردیس: بهشت، باغ و بستان
پرهام: ازاشخاص بسیار ثروتمند در زمان بهرام گور
پژمان: افسرده، غمگین
پژوا: بیم و هراس
پرنیا: پارچه حریر
دادمهر: زاده آتش، نام استاندار پارسی طبرستان
دارا: مالدار، ثروتمند، از نامهای خداوند
داراب: نام پسر بهمن پادشاه کیانی
داریا: دارنده، ازنامهایی که در اوستا آمده است
داریوش: نگهبان نیکی – فرزند ویشتاسب از شاهان بزرگ هخامنشی
دانوش: از اسمهائی که در کتاب وامق و عذرا آمده است
داور: حاکم عادل، قاضی
دایان: ماما، نامی کردی
دریا: بحر، نام فرزند علاالدین عماد شا
سورنا: سردار دلیر و خردمند پارتی
سوزان: سوزنده، ملتهب
سوزه: سبزه، نامی کردی
سوسن: گلی به رنگهای سفید، کبود، زرد و حنایی
سومار: نام قبیله ای از کردها
سولان: نام گلی است، نامی کردی
سولماز: زنی پیرو پژمرده نمیشود
سوگند: شاهد گرفتن خدا یا بزرگی را گویند
سهراب: سرخ روی، نام پسر رستم که در جنگ با رستم فرمانده سپاه تورانیان بود
سهره: پرنده ای خوش آواز، با پرهای سبز و زرد
شاران: گردنبند درست شده از بادام – نامی کردی
شاهپور: پسر شاه، شاهزاده – نام چند تن از شاهان ساسانی
شاهدخت: دختر شاه، شاهزاده خانم
شاهرخ: شاه منظر، کسی که رخساری همچون شاه دارد
شاهین: پرنده ای شکاری
شاهیندخت: دخت شاهین
شایسته: سزاوار، لایق
شباهنگ: بلبل، ستاره کاروان کش
شب بو: نام گلی است که شب هنگام باز میشود
شبدیز: سیه فام، سیه چرده، نام اسب خسروپرویز
شبنم: رطوبتی که شب هنگام روی گلها می نشیند
شراره: گرمای سوزان، عشق فراوان، نامی کردی
شرمین: شرمسار، خجل
شمین: خوشبو، خوش عطر
شوان: شبان، چوپان – نامی کردی
شمیلا: از نامهای ارمنی ایرانی به معنی بانوی بزرگوار
شورانگیز: فتنه انگیز، ایجاد کننده شور و شوق
کامجو: کامجوینده
کامدین: یکی از دانایان دین زردشت
کامران: سعادتمند و خوشبخت
کامراوا: به مقصود و مراد رسیدن
کامک: آرزو و خواهش کوچک
کامنوش: کامروا، خوشبخت
کامیار: کامروا و پیروز
کانیار: معدن شانس، نامی کردی
کاووس: پادشاه توانا – از پادشاهان کیانی و پسر کیقباد
کاوه: آهنگر معروف ایران باستان که علیه ضحاک قیام کرد
کتایون: جهان بانو، دختر قیصر روم و مادر اسفندیار
کرشمه: ناز و غمزه
گلسا: مثل گل
گلشید: درخشان چون گل
گلنار: گل انار، شکوفه انار
گلناز: کسی که ناز و غمزه اش مثل گل است
گلنسا: گل بانو، خانم گل
گلنواز: نوازش شده گل
گلنوش: شیرین مثل گل
گلی: مانند گل، قرمز رنگ
گودرز: از پهلوانان عهد کاوس وکیخسرو و یکی از پادشاهان معروف اشکانی
گوماتو: انقلابی زمان مادها که برای براندازی مادها و هخامنشیان قیام کرد
گهر چهر: آنکه چهره اش همچون گوهر است
گوهر ناز: کسی که همچون گوهر نازش گرانبهاست
گیتی: دنیا، جهان، عالم
گیسو: موی بلند زنان
گیلدا: طلا
وامق: دوست دارنده، عاشق – عاشق عذرا
ورجاوند: ارجمند – به اعتقاد زردشتیان کسی که درآخر زمان ایران را آباد می کند
وریا: پیدار، آگاه – نامی کردی برای پسران
وشمگیر: شکارچی بلدرچین – نام نام پسر وردانشاه از مولوک دیالمه
وهرز: نام مرزبان کشور یمن درعهد انوشیروان
وهسودان: نیک آسوده و آرام – عنوان یکی از سلاطین آذربایجان
ویدا: آموزنده و تعلیم دهنده
ویس: نام معشوق رامین در داستان ویس و رامین
ویشتاسب: صاحب اسبان فراوان
خواندن مقالات زیر توصیه میشود….
- برند (علامت تجاری) چیست؟ (صفرتا صد به زبان ساده)
- تفاوت نام تجاری و علامت تجاری (توضیحات تکمیلی جدید)
- تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند (توضیحات تکمیلی جدید)
- طبقات برند (علائم تجاری) چیست؟ (توضیحات تکمیلی جدید)
- قوانین انتخاب اسم برای برند در سال جدید
- مدارک موردنیاز برای ثبت برند در سال جدید
- مزایای خریدوفروش برند آماده در سال جدید
- نحوه ثبت برند (علامت تجاری) لاتین در سال جدید
- مراحل ثبت برند (علامت تجاری) در سال جدید (صفرتا صد به زبان ساده)
- ثبت برند مادرید چیست؟ (توضیحات تکمیلی جدید)
- تمدید برند در سال جدید
- مراحل تمدید برند در سال جدید
پرسشهای پرتکرار در مورد انتخاب و ساخت نام تجاری (اسم برند)
قوانین انتخاب نام برند در ایران چیست؟
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که زیر نظر قوه قضائیه جمهوری اسلامی فعالیت میکند، ۲۲ قانون را برای انتخاب نام برند معین کرده است که در این مقاله به آنها اشاره شد.
نحوه انتخاب نام تجاری موفق به چه ترتیب است؟
نام برند شما باید بامعنا باشد و شمارا از دیگران متمایز کند. اگر خدمات و کالاهای شما مشابه دیگر رقبایتان نیست، حتماً به نامی تازه و متفاوت از آنها فکر کنید. همچنین با این کار از مظان اتهام کپی کاری نیز در امان میمانید و شخصیت مستقل خود را به دست میآورید. نام تجاری باید ساده و تا حد امکان کوتاه نیز باشد
معیارهای انتخاب نام برند تجاری چه مواردی هستند؟
معیارهای متعددی برای شیوه انتخاب نام تجاری موفق وجود دارد. به کار گرفتن خلاقیت و داشتن استراتژی صحیح مهمترین معیارهای این حوزه هستند.
آیا برند ایرانی حتماً باید فارسی باشد؟
بله. نام برند ایرانی باید در زبان فارسی معنادار باشد (با داشتن کارت بازرگانی میتوان نام غیر فارسی انتخاب کرد).
منظور از اسم برند لاتین چیست؟
عنوانهایی که در زبانی غیر از فارسی مثل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، عربی، ترکی، روسی و غیره بامعنا هستند نام تجاری لاتین محسوب میشوند. انتخاب نام برند لاتین فقط با کارت بازرگانی ممکن خواهد بود.
دسترسی به نمونه اسم برند چگونه امکانپذیر است؟
بهترین راه برای یافتن نمونههای نامگذاری برند، استعلام نام برند است. برای این منظور کافی است به وبسایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید و در بخش جستوجو، نام و نشان تجاری مورد نظر خود را سرچ کنید.
چگونه اسم برند بسازیم؟
اسم برند شما معرف هویت کاریتان است؛ بنابراین توصیه میشود پس از انتخاب نام برند حتماً فرایند ثبت قانونی آن را نیز طی نمایید تا امکان هیچ نوع سوءاستفادهای از اسم مخصوص شما وجود نداشته باشد.
چگونه بهترین نام تجاری را انتخاب کنیم؟
رعایت موازین قانونی در کنار توجه به اصول نامگذاری و به شما کمک میکند تا بهترین نام تجاری را برای محصولات و خدمات خود پیدا کنید.
مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند چه قدر می باشد ؟
زمان ثبت برند از زمان تحویل مدارک و استعلام اولیه حدود ۴۵ روز می باشد تا آگهی اول و بعد از این ۴۵ روز ، ۳۰ روز برای آگهی دوم زمان می برد و برای آگهی سوم ، ۳۰ روز بعد از آگهی دوم یعنی حدود ۱۰۵ روز در مجموع. البته این زمان با توجه به قوانین روز اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری میتواند متغیر باشد.
شرایط ثبت برند چیست ؟
علامت تجاری یا برند، می بایست جدید، ابتکاری بوده و گمراه کننده نباشد.
منظور از جدید بودن علامت تجاری این می باشد که علامت مورد استفاده بر روی محصول که برای ثبت ارائه میشود،از حیث شکلی باید جدید بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.
شایان ذکر است که با توجه به جدول طبقه بندی کالا،هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود،شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد
آیا میشود از علامت تجاری استعلام گرفت ؟
بله. به منظور حصول اطمینان از عدم ثبتنام برند پیشنهادی خود می توانید به پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور مراجعه فرمایید. با استعلام برند قبل از ثبت می توانید از تمامی نمانامهای ثبتشده در ۴۵ طبقه کاری مطلع شوید.
آیا ثبت برند شامل مالیات میشود ؟
خیر
مدت اعتبار برند ثبتشده چه قدر است ؟
علامات تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند. ( در صورت عدم درخواست تمدید ثبت ظرف مهلت یاد شده، امکان درخواست آن ظرف مهلت ۶ ماه پس از پایان اعتبار ثبت علامت ، با پرداخت جریمه تاخیر به میزان نصف هزینه ثبت علامت وجود دارد ، والا ثبت علامت از درجه اعتبار ساقط خواهد شد).