سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

کد اقتصادی شرکت چیست؟ (توضیح به زبان ساده | سال ۱۴۰۳)

کد اقتصادی چیست
۵/۵ امتیاز

هر شرکتی پس از تأسیس، حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ صدور آگهی تأسیس، می­‌بایست جهت تعیین حوزه­ی مالیاتی، به اداره مالیات مراجعه نماید. درصورتی‌که از تاریخ تأسیس شرکت دو ماه گذشته باشد ولی همچنان پرونده مالیاتی تشکیل نشده باشد، شرکت مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد (سه برابر پرداختی قانونی به اداره مالیات)، و طبیعتاً اگر مدت زیادی از تاریخ ثبت شرکت گذشته باشد و مدیران همچنان اقدام به گرفتن کد اقتصادی ننمایند، شرکت مربوطه از طرف اداره امور مالیاتی وارد بحث تبصره ۴ ماده ۱۸۶ یا اصطلاحاً قفل مالیاتی خواهد شد. در این حالت، شرکت هیچ نوع فعالیت، تغییرات و تصمیمی تا تعیین تکلیف امور مالیاتی نمی­‌تواند داشته باشد.کد اقتصادی شرکت چیست

آنچه می‌خوانید....

لزوم تعیین حوزه مالیاتی:

اخذ کد اقتصادی

اخذ کارت بازرگانی

اخذ تسهیلات بانکی

شرکت در مناقصات و مزایدات

افتتاح حساب بانکی

تشکیل پرونده بیمه کارکنان شرکت

مدارک موردنیاز برای تعیین حوزه‌ی مالیاتی

  1. یک نسخه کپی پروانه کسب.کد اقتصادی شرکت چیست

۲. کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه شرکا.

۳. ارائه درخواست اظهارنامه مالیاتی به همراه امضا تمامی صاحبان امضا.

۴. ارائه قبوض تلفن و برق مرکز اصلی شرکت.

۵. کپی مدارک ثبتی شرکت (اساسنامه، آگهی‌های تأسیس و مدارک ثبتی).

۶. آدرس مندرج در اجاره‌نامه یا آدرس رسمی و ثبت‌شده شرکت باید یکسان باشد.کد اقتصادی شرکت چیست

۷. چنانچه ملک شرکت اجاره‌ای باشد، ارائه اصل اجاره‌نامه الزامی است که اجاره‌نامه باید کد رهگیری داشته باشد (آدرس شرکت می‌بایست آدرسی واقعی بوده و ملک موردنظر اداری یا تجاری باشد.در غیر این صورت شرکت متخلف محسوب گردیده و قابلیت اخذ کد اقتصادی و تعیین حوزه مالیاتی را نخواهد داشت).

کد اقتصادی شرکت چیست؟

کد اقتصادی در حقیقت یک کد ۱۲ رقمی (در حال حاضر ۱۶ رقمی صادر می‌شود) منحصربه‌فردی است که پس از تشکیل  پرونده مالیاتی، به اشخاص حقیقی یا حقوقی اعطا می‌شود و نشان می­‌دهد یک شرکت یا سازمان دارای پرونده مالی در اداره مالیات است. از سال ۹۸ داشتن این کد برای همه کسب‌وکارها الزامی شد و به حدی این الزام در سازمان‌ها سخت گرفته می‌شود که شما بدون داشتن آن بسیاری از کار و مجوزها را نمی­‌توانید دریافت کنید. تمامی شرکت‌های تازه تأسیس تا دوماه پس از ثبت نهایی شرکت فرصت دارند که کد اقتصادی را دریافت کنند. مرجع صادرکننده کد اقتصادی، سازمان امور مالیاتی کشور است که این سازمان زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می‌کند.

کد اقتصادی ۱۶ رقمی چیست؟

مدتی است که سازمان امور مالیاتی، به‌جای کد ۱۲ رقمی، کد ۱۶ رقمی صادر می‌­کند، که این کد همان شناسه ملی شرکت نیز می‌باشد (یعنی کد اقتصادی و شناسه ملی شرکت‌های تازه تأسیس یکی است). در مورد شرکت­‌های قدیم هنوز بخشنامه‌ای برای بروز کردن شماره کد اقتصادی، اعلام‌نشده است (هنوز همان ۱۲ رقم استفاده می‌شود).

مزایای اخذ کد اقتصادی (۷ مورد)

مزایای مهم و اصلی داشتن کد اقتصادی عبارت‌اند از:
۱. شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها
کد اقتصادی ازجمله مدارکی است که در زمان شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها می‌بایست ارائه داد.

۲. اخذ رتبه شرکت‌ها
برای حضور در بعضی از مناقصه‌ها و مزایده‌ها، داشتن گرید و رتبه‌بندی برای شرکت ضروری است، که برای دریافت این موارد به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت.

۳. تشکیل پرونده مالیاتی و صدور فاکتور رسمی
بسیاری از کسب‌وکارها نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام می‌کنند تا صرفاً از مشکلات مالیاتی در امان باشند. به‌طورکلی شرکت‌های تجاری بایستی موضوع مالیات را جدی بگیرند و تا حد ممکن با شفافیت، دقت و نظم بالا در ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، از جریمه‌های مالیاتی به دور باشند. که یکی از شروط ارائه اظهارنامه مالیاتی برای شرکت‌ها، داشتن کد اقتصادی است.

۴. واردات و صادرات
اخذ کارت بازرگانی برای شرکت‌ها و تاجرانی که قصد واردات و صادرات رادارند، ضروری است. برای دریافت کارت بازرگانی، اشخاص ابتدا باید مراحل دریافت کد اقتصادی را طی کنند تا با دریافت این کد، بتوانند کارت بازرگانی خود را هم دریافت کنند و به‌طور رسمی در امر صادرات و واردات کالاها و خدمات فعالیت تجاری کنند. کد اقتصادی دریافت شده از اطلاعاتی است که بر روی کارت بازرگانی درج خواهد شد.

۵. افزایش اعتبار شرکت در قراردادها و خریدوفروش‌ها
بدون داشتن کد اقتصادی، فاکتورهای شما بی اعتبار خواهد بود و در بسیاری از قراردادها با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

۶. امکان جذب سرمایه بیشتر
اخذ کد اقتصادی به شرکت‌ها کمک می‌کند که اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را تا حد بیشتری جلب کنند. بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی یا بین‌المللی برای آنکه معیار واضحی در خصوص اعتبار و شهرت تجاری شرکت‌ها به دست آورند، به کد اقتصادی شرکت نیاز دارند.

۷. دریافت مجوزها

مدارک موردنیاز دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی

۱. کپی برابر با اصل مدارک شناسایی تمامی اعضا هیئت‌مدیره شرکت.

۲. گواهی امضا اشخاصی که در شرکت حق امضا دارند.

۳. تکمیل فرم و مدارک موردنیاز همراه با مهر شرکت.

۴. کپی از اجاره‌نامه به نام شرکت.

۵. کپی برابر با اصل مدارک شرکت شامل: اساسنامه، اظهارنامه، آخرین روزنامه رسمی شرکت.

۶. کپی قبوض آب، برق، گاز و تلفن شرکت.

مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی

۱. درخواست کتبی شخص.
۲. تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی.
۳. فتوکپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی.
۴. سه قطعه عکس سه در چهار.
۵. کپی کارت اقتصادی قبلی (چنانچه قبلاً کارت دریافت نموده باشید).
۶. کپی پروانه کار.

دریافت کد اقتصادی چه مدت‌زمان می‌برد؟

پس از تشکیل پرونده در اداره مالیات، مدارک و اطلاعات شما بررسی‌شده و پس از بازدید بازرس از محل شرکت، در صورت عدم نقص در پرونده و سایر مدارک، کد اقتصادی ۱۶ رقمی برای شما صادر می‌شود. تمام این مراحل در موسسه کوروش، بین ۱۰ الی ۱۵ روز کاری، انجام خواهد شد.

چه کسانی مشمول دریافت کد اقتصادی نیستند؟

۱. مراکزی که به فعالیت‌های مذهبی می‌پردازند مانند مساجد، تکیه‌ها، هیئات و حسینیه‌ها.

۲. اشخاص حقیقی که درزمینه‌­های فرهنگی، ادبی و هنری در حال فعالیت می‌باشند از قبیل فیلم­سازی و فعالیت‌های مرتبط، طراحی، خطاطی، نقاشی، نویسندگی، ترجمه کتاب، گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند.

۳. اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارندازجمله اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی.

۴. پیمانکارانی که بیشتر از ۵ میلیون تومان در سال کار نمی­‌کنند.

پایان مقاله

کد اقتصادی شرکت چیست

کد اقتصادی شرکت چیست؟ ثبت کوروش

دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تماس فوری با کارشناسان ثبت کوروش