سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

استعلام برند و علائم تجاری در سال ۱۴۰۳

استعلام برند
امتیاز

چرا باید پیش از ثبت برند آن را استعلام کنیم؟

اگر شما یک برند تجاری را در یک حوزه‌ی خاص (به‌طور مثال مواد غذایی) ثبت کنید، نه‌تنها اشخاص دیگر نمی‌توانند آن نام تجاری را برای خود برگزینند، بلکه امکان مالکیت نام‌های مشابه از نظر فرم و محتوا هم از آن‌ها سلب می‌شود. به‌عنوان نمونه اگر شخصی برند «سامان» را در حوزه‌ی لوازم کامپیوتری به نام خود ثبت کند، شخص دیگری قادر نخواهد بود که نام‌هایی چون ساسان یا سامانا را در این حوزه‌ برای برند خود برگزیند (نکته مهم: در حوزه‌های دیگر، امکان ثبت برند سامان توسط افراد دیگر وجود دارد). برعکس این حالت هم صادق است. تصور کنید که شخصی برند ماتیس را به نام خود ثبت کرده و شما بدون آگاهی از این برند قصد ثبت‌نام «ماتیسا» را برای برند خود دارید. اگر شما پیش شروع مراحل قانونی اقدام به استعلام برند و علائم تجاری نکنید، بعد از صرف زمان و هزینه‌ی زیاد متوجه خواهید شد که امکان ثبت‌نام ماتیسا را برای برند خود ندارید و مجبورید مراحل ثبت برند را از ابتدا شروع کنید. پس راه ساده‌تر و عقلانی‌تر این است که پیش از ثبت برند، به‌طور حرفه‌ای اقدام به استعلام برند و علائم تجاری موردنظر کنید.

دلایل ثبت برند (نام یا نشان تجاری) چیست؟

وقتی شما محصولی تولید می­‌کنید، باید برای محصول خود، اسمی بگذارید تا درصورتی‌که محصول شما در بازار مشتری پیدا کرد، دیگران با اسم محصول شما نتوانند همان محصول را تولید کنند. برای مثال: فرض کنید شما برای اولین بار یک چیپس بامزه و طعمی متفاوت، به نام پت و مت (فرضی است) تولید و روانه بازار کرده‌اید و اتفاقأ مورد استقبال مشتریان نیز قرارگرفته است. اگر شما این نام تجاری (برند) را ثبت نکنید، فرد دیگری با همین نام، محصول شمارا باقیمت کمتر تولید کرده و روانه بازار می‌کند و عملاً اقدام او باعث ورشکستگی شما خواهد شد. استعلام برند و علائم تجاری

اشخاص حقیقی مانند اشخاص حقوقی، می‌توانند برند موردنظرشان را به نام خود به ثبت برسانند (ممکن است فردی عروسک‌های دست‌ساز تولید کرده و بخواهد این عروسک‌ها را به نام خود به ثبت برساند). یعنی برای ثبت برند لزوماً نیازی به ثبت شرکت نیست.استعلام برند و علائم تجاری

سفارش طراحی سایت شرکتی

بهترین قیمت، کیفیت عالی و در کوتاهترین زمان

سایت رسمی استعلام برند و علائم تجاری

برای استعلام برند و علائم تجاری می‌­بایست به آدرس اینترنتی ipm.ssaa.ir مراجعه کنید. این وب‌سایت متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. برای استعلام نام تجاری موردنظرتان باید به بخش «جستجو در پرونده‌های علائم تجاری» مراجعه کنید. در این بخش فیلدهای زیر را خواهید دید که باید تکمیل کنید:

عنوان علامت

طابق بر مبنای

طبقه‌بندی کالا طبقه‌بندی تصویر

شماره ثبت

شماره اظهارنامه

وضعیت اظهارنامه

نوع شخص

تاریخ اظهارنامه از

تاریخ اظهارنامه تا

نام

نام خانوادگی

شماره ملی

تکمیل این بخش‌ها پیچیدگی زیادی ندارد، ولی در برخی از موارد، مانند تعیین طبقه‌بندی کالا، به تجربه‌ی کافی درزمینه‌ی ثبت و استعلام برند نیاز دارد.

پس از ثبت درخواست برند (علامت تجاری)، وضعیت پرونده پس از حداقل ۴۵ تا ۱۲۰ روز مشخص می‌شود و حالت‌های زیر رخ می‌دهد:مراحل ثبت برند

الف. تائید برند (علامت تجاری):
پرونده بدون نقص است و برند (علامت تجاری) موردنظر، مغایرت و مشابهت ندارد و آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری در روزنامه‌ کثیرالانتشار چاپ می‌شود (توجه داشته باشید، ثبت علامت تجاری نیاز به ۳ آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود).مراحل ثبت برند

توجه داشته باشید که صدور روزنامه رسمی حدود ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد. پس از صدور روزنامه رسمی اول ۳۱ روز زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص علامت تجاری مورد درخواستی شما داشته باشد اعتراض خود را اعلام کند. پس از ۳۰ روز اگر اعتراضی وجود نداشت، درخواست آگهی دوم را می‌دهیم (آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است؛ و تقریباً %۹۰ کار انجام‌شده است). سپس آگهی دوم را هم در روزنامه کثیر انتشار منتشر می‌کنیم. (تا این مرحله روزنامه رسمی دوم انجام‌شده است). ۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل‌پیگیری و به‌صورت کامل چاپ‌شده باشد. سپس در مرحله آخر، درخواست آگهی انحصاری ۱۰ ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می‌دهیم.

ب. رد کامل:
پرونده دارای نقص‌های زیادی است و علامت تجاری درخواستی  قابلیت اصلاح ندارد.

ج. نقص پرونده یا مشابهت:
ممکن است پرونده دچار نقص‌هایی باشد و یا در علامت تجاری مشابهت‌هایی وجود داشته باشد که می‌بایست برطرف شود. پس از برطرف کردن نقایص، مراحل الف انجام خواهد شد.

مراحل ثبت برند (علامت تجاری) در مؤسسه کوروش (۶ مرحله)

مراحل شش‌گانه ثبت برند (علامت تجاری) در مؤسسه کوروش، به‌صورت زیر است. با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن، ثبت برند (علامت تجاری) موردنظرتان را به کارشناسان حقوقی مؤسسه کوروش بسپارید. گفتنی است که شرایط ثبت برند برای همۀ افراد در تمام استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرهای ایران یکسان است. قوانین و دستورالعمل‌ها نیز برای همۀ متقاضیان به یک‌شکل است.مراحل ثبت برند

مرحله اول
برای ثبت برند (علامت تجاری)، متقاضی می­‌بایست پس از پر کردن اطلاعات مشخص شده در فرم زیر، بر روی دکمه “ارسال درخواست” کلیک کند.

مرحله دوم
در این مرحله، کارشناسان ثبت کوروش برای ارائه مشاوره، فوراً با شما تماس خواهند گرفت (قابل‌ذکر است که متقاضیان می‌توانند قبل از پر کردن فرم در مرحله یکم، با مؤسسه کوروش تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنند).

مرحله سوم مراحل افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
در این مرحله، اطلاعات و مدارک موردنیاز از متقاضی گرفته‌شده و ثبت علامت تجاری در سامانه مالکیت معنوی، انجام خواهد شد. (مدارک موردنیاز برای ثبت برند).مراحل ثبت برند

مرحله چهارم
پس از گذشت ۴۵ الی ۱۲۰ روز، کارشناسان حقوقی مؤسسه کوروش وضعیت پرونده را پیگیری کرده و در صورت پذیرفته شدن برند (علامت تجاری) درخواست چاپ آگهی اول در روزنامه کثیرالانتشار را به اداره مالکیت معنوی می‌­فرستند.

مرحله پنجم
اگر بعد از گذشت ۳۰ روز از چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار، اعتراضی وجود نداشت، درخواست آگهی دوم توسط کارشناسان مؤسسه کوروش ارسال می‌­شود (آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است؛ و تقریباً %۹۰ کار انجام‌ شده است). سپس آگهی دوم هم در روزنامه کثیر انتشار منتشر می‌شود.

مرحله ششم
۱۰ الی ۱۵ روز کاری زمان خواهد برد تا آگهی علامت تجاری در روزنامه رسمی داخل سایت، قابل‌پیگیری و به‌صورت کامل چاپ‌شده باشد. سپس در مرحله آخر، کارشناسان مؤسسه کوروش درخواست آگهی انحصاری ۱۰ ساله ثبت علامت تجاری را به اداره مالکیت صنعتی می‌دهند.

مدت‌زمان ثبت برند (علامت تجاری)
طی کردن تمام مراحل ثبت برند (علامت تجاری) در ایران حدود ۴۰ تا ۶۰ روز کاری زمان می‌برد. اگر مراحل برند (علامت تجاری) گام‌به‌گام طی شوند، می‌توان اطمینان داشت که ثبت برند بدون اتلاف وقت و بدون تکرار این روند به انجام می‌رسد. پس از فرستادن مدارک موردنیاز برای ثبت برند (علامت تجاری) به اداره مالکیت معنوی، باید منتظر تائید آن‌ها بود. کارشناسان این اداره تمام مدارک ارسالی را با دقت بررسی می‌نمایند و تمام اظهارنامه‌ها و ضمایم را مطالعه می‌کنند. پس از تطبیق دادن آن‌ها با قوانین و در صورت نبود کاستی اجازه انتشار آگهی برند (علامت تجاری) صادر می‌شود.

پایان مقاله
دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تماس فوری با کارشناسان ثبت کوروش