اعتبار برندهای (علامت تجاری) ثبتشده در ایران ۱۰ سال است. پس از سپری شدن این زمان، اشخاص باید برای تمدید برند تجاری (علامت تجاری) خود اقدام نمایند. تمدید برند برای یک دوره ده سال دیگر انجام خواهد شد. باید یادآور شد که اگر اعتبار برند (علامت تجاری) شما تمام شود و تا شش ماه پس از سپری شدن این تاریخ برای تمدید آن اقدام نکنید، نام و نشان تجاری موردنظر از مالکیت شما خارج میشود و افراد دیگر میتوانند برای گرفتن آن درخواست دهند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که مقررات تمدید علامت تجاری متفاوت با تغییر آن است. بنابراین متقاضیان نباید هیچ تغییری در آخرین شکل ثبتشده علامت به وجود بیاورند. در غیر این صورت، مقررات تغییر علامت نیز باید در نظر گرفته شود.
آنچه میخوانید....
دلایل تمدید برند تجاری (نام یا نشان تجاری) چیست؟
وقتی شما محصولی تولید میکنید، باید برای محصول خود، اسمی بگذارید تا درصورتیکه محصول شما در بازار مشتری پیدا کرد، دیگران با اسم محصول شما نتوانند همان محصول را تولید کنند. برای مثال: فرض کنید شما برای اولین بار یک چیپس بامزه و طعمی متفاوت، به نام پت و مت (فرضی است) تولید و روانه بازار کردهاید و اتفاقأ مورد استقبال مشتریان نیز قرارگرفته است. اگر شما این نام تجاری (برند) را ثبت نکنید، فرد دیگری با همین نام، محصول شمارا باقیمت کمتر تولید کرده و روانه بازار میکند و عملاً اقدام او باعث ورشکستگی شما خواهد شد. همچنین اگر برند در موعد مقرر تمدید نشود، از مالکیت فرد مورد نظر خارج شده و دیگران میتوانند از آن نام استفاده کنند.
اشخاص حقیقی مانند اشخاص حقوقی، میتوانند برند موردنظرشان را به نام خود به ثبت برسانند (ممکن است فردی عروسکهای دستساز تولید کرده و بخواهد این عروسکها را به نام خود به ثبت برساند). یعنی برای ثبت برند لزوماً نیازی به ثبت شرکت نیست.
مدارک لازم برای تمدید برند یا علامت تجاری (۶ مورد)
۱. کارت ملی و شناسنامه متقاضی.
۲. مشخصات برند (علامت تجاری) ثبتشده شامل نام و نشان تجاری.
۳. تکمیل اظهارنامه تمدید علائم تجاری (برگه تقاضای ثبت علامت تجاری).
۴. مجوز فعالیت (که میتواند جواز تأسیس، پروانه بهرهبرداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از طرف نهادهای قانونی کشور باشد).
۵. روزنامه رسمی تأسیس یا آخرین تغییرات شرکت (برای شخصیتهای حقوقی).
۶. کارت بازرگانی (برای تمدید علامت تجاری لاتین).
مراحل تمدید برند یا علامت تجاری در موسسه کوروش (۵ مرحله)
مراحل پنجگانه تمدید برند (علامت تجاری) در مؤسسه کوروش، بهصورت زیر است. با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن، تمدید برند (علامت تجاری) موردنظرتان را به کارشناسان حقوقی مؤسسه کوروش بسپارید. گفتنی است که شرایط تمدید برند برای همۀ افراد در تمام استانها، شهرستانها و شهرهای ایران یکسان است. قوانین و دستورالعملها نیز برای همۀ متقاضیان به یکشکل است.
مرحله اول
برای تمدیدبرند (علامت تجاری)، متقاضی میبایست در قدم اول، با کارشناسان ثبت کوروش تماس بگیرد.
خانم طاهری
کارشناس حقوقی
مرحله دوم
در این مرحله، متقاضی از مشاوره رایگان کارشناسان ثبت کوروش استفاده کرده و سپس، فرم عقد قرارداد تتمدید برند، برای متقاضی فرستاده میشود.
مرحله سوم
در این مرحله، اطلاعات و مدارک موردنیاز از متقاضی گرفتهشده و تمدید علامت تجاری در سامانه مالکیت معنوی، انجام خواهد شد. (لینک مدارک موردنیاز برای تمدید برند).
مرحله چهارم
پس از بررسی کارشناسان این مرکز، اگر برند (علامت تجاری) شما منقضی نشده باشد، از شما درخواست میشود کپی برابر اصل مدارک خود را به این اداره بفرستید.
مرحله پنجم
در مرحله آخر، گواهی چاپ آگهی شما در روزنامه رسمی صادر میشود. پس از انتشار آگهی، برگه تمدید اعتبار برند (علامت تجاری) شما صادر خواهد شد. گفتنی است که اعتبار علائم تجاری تمدیدشده نیز دَه سال است.
تمدید برند (علامت تجاری) چقدر زمانبر است؟
تمدید علامت تجاری حدوداً یک ماه زمان میبرد. تمامی مدارک پس از تکمیل و بازبینی به مرکز مالکیت معنوی کشور ارسال میشوند. کارشناسان این اداره به بررسی دقیق آنها میپردازند. اگر اشکالی مشاهده کنند، مدارک را برای اصلاح بازمیگردانند. نهایی شدن تمدید اعتبار علامت تجاری پس از تائید بازرسان این اداره و صدور گواهی آگهی در روزنامه رسمی به انجام میرسد. گفتنی است که پرداخت مبلغ اضافی هیچ تأثیری در سریعتر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدتزمان تمدید علائم تجاری ندارد.
خواندن مقالات زیر توصیه میشود….
- برند (علامت تجاری) چیست؟ (صفرتا صد به زبان ساده)
- قوانین انتخاب اسم برای برند در سال جدید
- تفاوت نام تجاری و علامت تجاری (توضیحات تکمیلی جدید)
- تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند (توضیحات تکمیلی جدید)
- طبقات برند (علائم تجاری) چیست؟ (توضیحات تکمیلی جدید)
- قوانین انتخاب اسم برای برند در سال جدید
- مدارک موردنیاز برای ثبت برند در سال جدید
- مزایای خریدوفروش برند آماده در سال جدید
- نحوه ثبت برند (علامت تجاری) لاتین در سال جدید
- مراحل ثبت برند (علامت تجاری) در سال جدید (صفرتا صد به زبان ساده)
- ثبت برند مادرید چیست؟ (توضیحات تکمیلی جدید)
پرسشهای پرتکرار در مورد مراحل و هزینه تمدید اعتبار برند (علامت تجاری)
مدتزمان اعتبار برند (علامت تجاری) چقدر است؟
اعتبار برند (علامت تجاری) هایی که بهصورت قانونی در ایران به ثبت رسیدهاند ۱۰ سال است و پیش از اتمام اعتبار آنها باید برای تمدیدشان اقدام نمود.
نحوه تمدید علامت تجاری به چه ترتیب است؟
برای جلوگیری از باطل شدن برند (علامت تجاری) خود باید به وبسایت www.sabtekoorosh.ir مراجعه نمایید و بر روی گزینه ثبت یا تمدید برند (علامت تجاری) کلیک کرده و ادامه مراحل را ادامه دهید.
آیا امکان تمدید اینترنتی برند (علامت تجاری) و لوگو وجود دارد؟
بله، سامانه ثبت کوروش تمام مراحل تمدید اعتبار برند (علامت تجاری) تجاری را بهصورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای شما انجام میدهد.
تمدید برند (علامت تجاری) چقدر طول میکشد؟
از زمان ارسال اظهارنامه به مرکز مالکیت معنوی تا صدور گواهی تمدید علامت تجاری حدود دو ماه طول میکشد.
عدم تمدید علامت تجاری چه عواقبی دارد؟
مدت اعتبار برند (علامت تجاری) دَه سال است و پس از گذشت شش ماه از سررسید این تاریخ، اشخاص دیگر میتوانند برای استفاده از آن علامت تجاری درخواست دهند.
چنانچه یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد به کدام متقاضی ارجحیت داده میشود؟
برای ثبت برند تاریخ تقاضای ثبت آن هم بسیار مهم است. اگر یک علامت تجاری هم زمان دو متقاضی برای ثبت داشته باشد، متقاضی ای که تاریخ تقاضای آن ارجحیت داشته باشد اجازه به ثبت رساندن آن را دارد.
مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند چه قدر می باشد ؟
زمان ثبت برند از زمان تحویل مدارک و استعلام اولیه حدود ۴۵ روز می باشد تا آگهی اول و بعد از این ۴۵ روز ، ۳۰ روز برای آگهی دوم زمان می برد و برای آگهی سوم ، ۳۰ روز بعد از آگهی دوم یعنی حدود ۱۰۵ روز در مجموع. البته این زمان با توجه به قوانین روز اداره مالکیت صنعتی و علائم تجاری میتواند متغیر باشد.
شرایط ثبت برند چیست ؟
علامت تجاری یا برند، می بایست جدید، ابتکاری بوده و گمراه کننده نباشد.
منظور از جدید بودن علامت تجاری این می باشد که علامت مورد استفاده بر روی محصول که برای ثبت ارائه میشود،از حیث شکلی باید جدید بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد.
شایان ذکر است که با توجه به جدول طبقه بندی کالا،هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود،شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند،با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد
آیا میشود از علامت تجاری استعلام گرفت ؟
بله . به منظور حصول اطمینان از عدم ثبتنام برند پیشنهادی خود می توانید به پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور مراجعه فرمایید. با استعلام برند قبل از ثبت می توانید از تمامی نمانامهای ثبتشده در ۴۵ طبقه کاری مطلع شوید.
آیا ثبت برند شامل مالیات میشود ؟
خیر
مدت اعتبار برند ثبتشده چه قدر است ؟
علامات تجاری که به ثبت می رسند تا مدت ده سال از تاریخ تنظیم اظهارنامه ، اعتبار ثبت دارند. با تقاضای مجدد صاحب علامت در پایان مدت، مجدداَ برای ده سال دیگر به حالت انحصاری باقی می مانند. ( در صورت عدم درخواست تمدید ثبت ظرف مهلت یاد شده، امکان درخواست آن ظرف مهلت ۶ ماه پس از پایان اعتبار ثبت علامت ، با پرداخت جریمه تاخیر به میزان نصف هزینه ثبت علامت وجود دارد ، والا ثبت علامت از درجه اعتبار ساقط خواهد شد) .