سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

طرح صنعتی چیست؟ (توضیح به زبان ساده)

طرح صنعتی چیست؟
۵/۵ امتیاز

طرح صنعتی در قانون، بدین گونه تعریف‌شده است: هرگونه ترکیب خطوط و رنگ‌ها، ترکیبی از آن‌ها که شکل سه‌بعدی بدهد طرح صنعتی است. می‌تواند فراورده صنعتی یا صنایع‌دستی باشد که تغییری در آن رخ‌داده است.طرح صنعتی چیست

اما به زبان ساده: طرح صنعتی، تغییراتی ظاهری و فنی است که در محصول یا صنایع‌دستی ایجاد شود. این تغییرات باید جدید و اصیل باشند یعنی کپی و قدیمی نباشند. مثلاً یک نوع پایه نگهدارندِ گوشی موبایل و تبلت، مونوپاد برای عکاسی، ماسک فیلتر دار، مدادتراش سه‌بعدی یا رومیزی، خنک‌کننده لپ‌تاپ، سس خرسی!

آنچه می‌خوانید....

ثبت طرح صنعتی چه فایده‌ای دارد؟

اگر شما محصولی را تولید کرده باشید که مشابه آن قبلاً تولید نشده یا به شکلی که شما ارائه می‌دهید ارائه نشده باشد، طبیعتأ برای فروش محصول خود نگران هستید که با ورود آن به بازار، رقبا به‌راحتی از محصول شما کپی کرده و عملاً مزیت رقابتی شمارا از بین ببرند. برای کم کردن این نگرانی (و نه از بین بردن کامل آن، چون معمولاً افراد متقلب راه‌هایی برای ایجاد تمایز در محصول شما و به قول عامیانه دبه کردن دارند) باید طرح محصول خود را ثبت کرده و گواهی ثبت طرح صنعتی بگیرید تا بعداً بتوانید مانع از کپی‌برداری از محصولتان بشوید.طرح صنعتی چیست

همه ما تابه‌حال سس‌های خرسی را دیده‌ایم، این سس‌ها طرفدارهای بسیاری دارند، اما نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که در حال حاضر شرکت‌های مختلفی سس‌های خرسی را تولید می‌کنند، درصورتی‌که در شروع تولید آن‌ها فقط یک شرکت چنین سس‌هایی داشت. طرح سس‌های خرسی ایده یک شرکت بود که البته ایده‌ای بسیار خلاقانه و سودآور هم بود، اما اشتباهی که دراین‌بین رخ داد. شرکت عرضه‌کننده طرح قبل از آن‌که این سس‌ها را به بازار عرضه کند، آن را به نام خود به ثبت نرسانده بود، این موضوع چه مشکلاتی را به دنبال داشت؟

در ادامه شاهد این بودیم که شرکت‌های دیگری هم سس‌های خرسی خود را به بازار عرضه کردند و مشتری‌های این سس‌ها انتخاب‌های متنوعی داشتند، یعنی سودی که باید فقط به یک شرکت می‌رسید، بین چندین شرکت تقسیم می‌شد، یعنی شرکت تولیدکننده طرح، سود مالی کمتری را به دست می‌آورد. این در حالی است که به‌سادگی و با هزینه بسیار کمی می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد، کافی ست که طرح صنعتی خود را به ثبت برسانید، این کار باعث می‌شود که افراد دیگری، حال به‌عمد یا غیر عمد (در مواردی طراح نمی‌داند که طرح او قبل به ثبت رسیده است) نتوانند که از طرح شما برای کسب‌وکار خود استفاده کنند.طرح صنعتی چیست

نمونه طرح صنعتی

طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است؟

شما باید بدانید طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است و الا تقاضای ثبت طرح صنعتی را بیهوده ارسال نموده‌اید. طرح صنعتی زمانی که ازنظر طراح خود کامل شده است و دارای یک تمایز ظاهری و فنی با محصولات پیشین باشد قابلیت ثبت دارد.

اینکه طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است به‌صورت دقیق وقتی است که کارشناس مرکز مالکیت معنوی آن را تائید نماید. تائید توسط این مرجع سرآغاز تشکیل پرونده و انتشار برای اطلاع عموم مردم است. معنی این تائید یعنی طرح صنعتی شما شرایط قانونی را دارا است و قابل ثبت می‌باشد.

نمونه طرح صنعتی

طرح‌های صنعتی موارد زیادی را شامل می­‌شوند که در حوزه‌های مختلف می‌­توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد. به‌عنوان‌مثال:

در حوزه بهداشت
ماسک‌های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و انواع مختلف دستکش‌های یک‌بارمصرف و غیره.

در حوزه لوازم منزل
سرویس‌های چای‌خوری، غذاخوری و بسیاری از لوازمی که در خانه استفاده می‌شود.

در حوزه فنّاوری
هندزفری، اسپیکر، پایه نگهدارندِ گوشی، کیبورد و  موس در طرح‌های مختلف

طرح‌های صنعتی تنها در مثال‌های ذکرشده نیست بلکه در صنایع نیز بسیار به چشم می‌خورد. زیرا بسیاری از قطعاتی که در صنعت بکار می‌رود باوجود شکلی جدید اما کارکردی ندارند که حکم اختراع را به خود بگیرند.

اعتبار هر طرح صنعتی

یکی از مهم‌ترین مطالبی که باید به آن توجه داشته باشید، اعتبار این طرح است، یعنی اگر یک طرح صنعتی را به ثبت برسانید تا چه مدت این طرح برای شما اعتبار خواهد داشت. برخلاف تصور اکثر مردم، اعتبار یک طرح صنعتی تا مدام العمر نیست. شاید برای شما جالب باشد که اعتبار هر طرح صنعتی تنها ۵ سال است، اما تصور نکنید که تنها ۵ سال می‌توانید از مزیت‌های یک طرح صنعتی استفاده کنید. شما به‌راحتی می‌توانید این مدت را برای دو دوره ۵ ساله هم تمدید کنید. یعنی به‌طورکلی ۱۵ سال یک طرح صنعتی برای شما اعتبار خواهد داشت. لازم به ذکر است که برای تمدید یک دوره، فرصتی ۶ ماهه خواهید داشت، یعنی شما تنها ۶ ماه فرصت دارید که اعتبار طرح صنعتی خود را تمدید کنید، در غیر این صورت دیگر مالکیت آن طرح در اختیار شما نخواهد بود و شخص یا شرکت دیگری می‌تواند از آن استفاده کند و به نام خود آن را به ثبت برساند.طرح صنعتی چیست

نکاتی که در ثبت طرح باید به آن دقت کنید

۱. حداکثر اندازه‌ی تصویر می‌تواند A4 باشد.

۲. حتماً بایستی تصاویر را به‌صورت عمودی اسکن کنید.

۳. زمینه مربوط به تصویر باید حتماً رنگ روشن باشد تا تصویر به‌وضوح دیده شود.

۴. مدارک هویتی را هم باید اسکن کنید. دقت کنید که بهتر است این مدارک را به‌صورت سیاه‌وسفید اسکن کنید و حجم آن بیش از ۲۵۰ کیلوبایت نباشد. بهتر این است که پشت و روی کارت ملی و نیز صفحه اول شناسنامه در یک تصویر دیده شود.

۵. تصاویر مربوط به طرح باید حتماً رنگی باشد. حجم این فایل ها نباید از ۵۰۰ کیلوبایت بیشتر شود.

۶. فایل ها را به‌صورت لاتین نام‌گذاری نمایید.

۷. فایل‌هایی که اسکن می‌کنید و می‌خواهید ارسال نمایید باید پسوندjpg  داشته باشند.

پس از ثبت طرح، قانون چه اختیاراتی به من می‌دهد؟

هنگامی‌که طرحی را ثبت می‌کنید، آن طرح انحصاراً در اختیار شماست و قانون، مستقیماً از طرح‌های ثبت‌شده حمایت می‌کند. شما می‌توانید با حمایت خیلی بیشتر از طرف قانون، بر روی کارتان سرمایه‌گذاری نمایید. درصورتی‌که متوجه شوید کسی از میان رقبا، طرح شمارا کپی نموده یا به هر شکلی از آن سوءاستفاده نموده است می‌توانید به‌صورت قانونی شکایت کرده و جلوی فعالیت شخص موردنظر را بگیرید.

پایان مقاله

طرح صنعتی چیست؟ توضیحات کامل

طرح صنعتی چیست؟

دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تخفیف 20 درصدی کلیه خدمات تا اول مهر

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه