سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟
۵/۵ امتیاز

مالیات ارزش‌افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. ازآنجاکه خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، این است که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش‌افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش‌افزوده»‌های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد. مثلا یک رستوران علاوه بر هزینه غذا، ۹ درصد دیگر هم بابت مالیات بر ارزش‌افزوده از مشتریان دریافت می‌­کند.

به بیانی ساده ۹ درصد از مبلغ کل هر فاکتور یا قرارداد، مالیات ارزش‌افزوده است که می‌بایست به‌صورت فصلی اعلام و پرداخت شود . با توجه به نصب سیستم‌های جدید و جامع مالیاتی و رصدهای مختلف مالیاتی از سوی اداره مالیات, عدم شفافیت مالیاتی و کتمان درآمدی و اقداماتی نظیر دو دفتر داشتن باعث جرائم سنگین مالیاتی خواهد شد. دستگاه‌های کارت‌خوان هم تحت نظارت مستقیم اداره مالیات می‌باشند و اگر مالکین آن‌ها چه به‌صورت حقیقی و یا شخصیت حقوقی از ارائه اظهارنامه مالیاتی سرباز زنند از طریق تراکنش‌های بانکی انجام‌شده قابلیت ردگیری دارند و مشمول مالیات سنگین خواهند شد

علی الراس شدن مالیات چیست؟

به طور کلی، هر صاحب کسب و کار می­‌بایست مدارک و اسناد درآمدِ کسب و کار خود را به صورت دوره ای برای سازمان مالیاتی کشور، در قالب های تعریف شده (اظهارنامه مالیاتی، دفاتر تجاری و دفتر درآمد هزینه و..) ارسال کند تا کارشناسان این سازمان طبق این اسناد دریافتی، مبلغ مالیات فرد متقاضی را محاسبه کنند. در بعضی از موارد و به دلایلی، کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور، بدون استفاده از مدارک عنوان شده و بر حسب معیار­ها و قوانین مالیاتی رایج کشور، میزان مالیات مؤدی (پرداخت کننده مالیات) را محاسبه کرده و به وی اطلاق می‌­کنند. این حالت، مالیات علی الرأس نام دارد و اصطلاحأ گفته می‌­شود که مالیات مؤدی علی الراس شده است.

محاسبه مالیات علی الرس با یک مثال

فرد یا شرکتی در هنگام رسیدگی مالیاتی، علی الراس می شود. این شخص مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان فروش و ۱۴۰ میلیون تومان خرید و ۴۰ میلیون تومان مجموع هزینه‌هایش بوده و شغلش وارد کننده قهوه بوده است. حالا اگر بدلیل عدم تسلیم اظهارنامه علی الراس شده باشد ۳۰ درصد هم به عنوان جریمه عدم تسلیم اظهارنامه اضافه می شود. یعنی محاسبات به شرح زیر می باشد:

نکته مهم: در این مثال نرخ سود این کسب و کار را ۱۶ درصد محاسبه می کنیم چرا که طبق جدول ضرایب مالیاتی نرخ سود وارد کننده قهوه ۱۶ درصد می باشد.

برای مشاغل طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم

۳۲.۰۰۰.۰۰۰ = ۱۶% × ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

میزان مالیات = نرخ ماده ۱۳۱ × ۳۲.۰۰۰.۰۰۰

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه = ۳۰% ×  میزان مالیات

مبلغ نهایی مالیات = میزان مالیات + جریمه عدم تسلیم اظهارنامه

نحوه محاسبه برای شرکت ها طبق ماده ۱۰۵

۳۲.۰۰۰.۰۰۰ = ۱۶% * ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰

میزان مالیات = نرخ ماده ۱۰۵ * ۳۲.۰۰۰.۰۰۰

جریمه عدم تسلیم اظهارنامه = ۳۰% * میزان مالیات

مبلغ نهایی مالیات = میزان مالیات + جریمه عدم تسلیم اظهارنامه

پایان مقاله

مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش‌افزوده

دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تخفیف 20 درصدی کلیه خدمات تا اول مهر

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه