کارت بازرگانی در حقیقت مجوزی است که به مالک آن (اعم از شخص حقیقی و حقوقی) این امکان را میدهد که به امر صادرات و واردات و همچنین تبادل کالا با کشورهای خارجی بپردازد. متقاضی کارت میتواند پس از گذراندن دورههای آموزشی کارت بازرگانی خود را اخذ نمایند. مدت اعتبار این کارت از تاریخ صدور یک سال تا ۵ سال میباشد و تمدید آن نیز ممکن است.مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقوقی
کارت بازرگانی یک شناسنامه است که به دارندهی آن ماهیت یک شخصیت تجاری میدهد که میتواند صادرات و واردات انجام دهد. این کارت برای افراد حقیقی به نام خود شخص و برای شرکتها به نام مدیرعامل شرکت، صادر میشود. وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولیت صدور کارت بازرگانی را به عهده دارد.
آنچه میخوانید....
مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقوقی (۱۸ مورد)
۱. اصل اظهارنامهی ثبتنام در دفاتر بازرگانی و اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکتها(با امضای مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره)
۲. اصل گواهی عدم سوءپیشینه که از زمان صدور آن ۶ ماه نگذشته باشد.
۳. اصل مفاصاحساب مالیاتی موضوع مادهی ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم؛ مبنی بر بلامانع بودن صدور کارت بازرگانی.
۴. کد اقتصادی.مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقوقی
۵. گواهی گمرک اعمال مادهی ۷ عدم مبادرت به قاچاق.
۶. خرید تمبر به مبلغ ۱۰۰.۰۰۰ ریال بهحساب دارائی واحد قبض که فرم توسط اتاق ارائه میشود.
۷. ارائه کپی و اصل تقاضانامهی ثبت شرکتهای داخلی و شرکتهای رسمی که ممهور به مهر ادارهی ثبت شرکتها باشد.(شرکتهای با مسئولیت محدود).
۸. ارائه کپی و اصل اظهارنامهی ثبت شرکتهای سهامی خاص یا عام که ممهور به مهر ادارهی ثبت شرکتها باشد.(شرکتهای سهامی عام و خاص).
۹. کپی و اصل اساسنامهی شرکت.مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقوقی
۱۰. کپی و اصل روزنامهی رسمی در مورد تأسیس و کلیهی تغییرات شرکت که در موضوع شرکت صادرات و واردات قیدشده باشد.
۱۱. اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت.
۱۲. اصل و فتوکپی کارت ملی.
۱۳. شناسه ملی شرکت (شش قطعه عکس ۴ در ۶ و فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه).
۱۴. اصل و فتوکپی و مدرک تحصیلی.مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی اشخاص حقوقی
۱۵. اصل و فتوکپی سند مالکیت ششدانگ (در صورت اجاره بودن محل،اجارهنامهی کد دار میبایست بنام شرکت و در سربرگ شورای اصناف و پرینت کد رهگیری و منطبق با بند ۱-۱-۴ دستورالعمل صدور و تمدید کارت بازرگانی متناسب با رشتهی فعالیت و کسبوکار تجاری باشد).
۱۶. تائید فرم (الف )مربوط به حسابجاری متقاضی.
۱۷. تائید فرم (د) مربوط به تائید امضاء متقاضی توسط دفترخانه.
۱۸. اصل وکالتنامهی رسمی در صورت داشتن وکیل.
شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی (۷ مورد)
مطابق مقررات، شرکتهای تجاری برای دریافت کارت بازرگانی باید شرایط زیر را دارا باشند:
۱. برای هر شرکت یا واحد ملکی تنها یک کارت بازرگانی صادر میشود (در شرکتها فقط برای مدیرعامل شرکت، کارت بازرگانی صادر میشود).
۲. افراد باشخصیت حقیقی یا حقوقی تنها میتوانند یک کارت بازرگانی داشته باشند.
۳. دارا بودن سابقه فعالیت تجاری.
۴. داشتن سرمایه کافی در حوزه موردنظر.
۵. تعهد به رعایت مقررات وزارت بازرگانی و استفاده قانونی از کارت بازرگانی.
۶. کارمندان دولت نمیتوانند کارت بازرگانی بگیرند.
۷. آدرسهایی که برای مراحل مختلف ارائه میدهید باید باهم یکسان بوده که این آدرسها در هنگام درج در سامانه باید مشمول: آدرس اظهارنامه ثبتی، مفاصا حساب مربوط به دارایی، سند مالکیت و یا اجارهنامه تجاری باشند.
مدت اعتبار کارت بازرگانی
اعتبار کارت بازرگانی صادرشده یک سال میباشد. بدینصورت که بعد از اتمام انقضای کارت متقاضی برای تمدید کارت مجدد باید اقدام نماید.
خواندن مقالات زیر توصیه میشود….
- کارت بازرگانی چیست؟ (صفرتا صد به زبان ساده)
- مزایای اخذ کارت بازرگانی در سال جدید
- هزینه گرفتن کارت بازرگانی در سال جدید
- انواع کارت بازرگانی در سال جدید
- شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی در سال جدید
- شرایط اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی در سال جدید
- مدارک اشخاص حقیقی برای گرفتن کارت بازرگانی در سال جدید
- مراحل دریافت کارت بازرگانی در سال جدید (صفرتا صد به زبان ساده)
- موارد استفاده از کارت بازرگانی در سال جدید
- پلمب دفاتر قانونی در سال جدید (صفرتا صد به زبان ساده)
- اشخاص مشمول پلمب دفاتر در سال جدید
- موارد رد دفاتر تجاری در سال جدید
- مدارک لازم برای پلمب دفاتر تجاری در سال جدید
- پرداخت مالیات انتقال سهام در سال جدید
- تکالیف مالیاتی بعد از ثبت کردن شرکت در سال جدید
- علی الرأس چیست؟ (صفرتا صد به زبان ساده)
- مالیات بر ارزشافزوده چیست؟ (صفرتا صد به زبان ساده)
- دفتر مشاغل چیست؟ (صفرتا صد به زبان ساده)