سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

ویژگی های طرح صنعتی برای به ثبت رسیدن | قوانین ۱۴۰۳

طرح صنعتی چه ویژگی هایی باید داشته باشد
۵/۵ امتیاز

 هر نوع تغییر در شکل ظاهری یا نوع بسته‌بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردد و همچنین به جذابیت آن بیفزاید می‌تواند یک طرح صنعتی باشد. طرح صنعتی دسته بسیار بزرگی از محصولات را شامل می‌شود. ازجمله این موارد می‌توان به محصولات صنعتی، خانگی، اداری، ورزشی، صنایع‌دستی، اسباب‌بازی، مبلمان اداری، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن، ابزارهای فنی و پزشکی و بهداشتی، اقلام لوکس، تزئینی، منسوجات، فرش و لباس گرفته تا ظروف آشپزخانه و پلاستیکی و حتی بسته‌بندی طیف وسیعی از محصولات اشاره نمود. ویژگی های طرح صنعتی برای به ثبت رسیدن عبارت‌اند از:

۱. جدید بودن طرح صنعتی
یعنی قبل از ثبت طرح در اداره ثبت مالکیت معنوی، در هیچ نقطه‌ای از جهان افشا نشده باشد. افشا به معنی رونمایی و اطلاع یافتن عموم است. مثلاً چنانچه طرح صنعتی مدنظر ما، میان مردم یک کشور شناخته‌شده باشد، قابلیت ثبت نخواهد داشت.

۲. اصیل بودن طرح صنعتی
اصالت یک طرح صنعتی، یکی از ارکان مهم پذیرش یک طرح است. اصیل بودن طرح یعنی کپی نبودن و منحصربه‌فرد بودن آن. یعنی طرح صنعتی موردنظر، مشخصاً از طراح آن و خلاقیت وی ناشی شده باشد و شباهتی با طرح‌های دیگر نداشته باشد.

اداره ثبت مالکیت معنوی برسی می‌کند چنانچه طرح پیشنهادی اصیل یا جدید نباشد آن را نخواهد پذیرفت.

نمونه هایی از طرح صنعتی

طرح‌های صنعتی موارد زیادی را شامل می‌­شوند که در حوزه‌های مختلف می­توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد. به‌عنوان‌مثال:

در حوزه بهداشت
ماسک‌های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و انواع مختلف دستکش‌های یک‌بارمصرف و غیره..

در حوزه لوازم منزل
سرویس‌های چای‌خوری، غذاخوری و بسیاری از لوازمی که در خانه استفاده می‌شود.

در حوزه تکنولوژی
هندزفری، اسپیکر، پایه نگهدارنده گوشی، کیبورد و  موس در طرح‌های مختلف

طرح‌های صنعتی تنها در مثال‌های ذکرشده نیست بلکه در صنایع نیز بسیار به چشم می‌خورد. زیرا بسیاری از قطعاتی که در صنعت بکار می‌رود باوجود شکلی جدید اما کارکردی ندارند که حکم اختراع را به خود بگیرند.ویژگی های طرح صنعتی

طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است؟

شما باید بدانید طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است و الا تقاضای ثبت طرح صنعتی را بیهوده ارسال نموده‌اید. طرح صنعتی زمانی که ازنظر طراح خود کامل شده است و دارای یک تمایز ظاهری و فنی با محصولات پیشین باشد قابلیت ثبت دارد.

اینکه طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است به‌صورت دقیق وقتی است که کارشناس مرکز مالکیت معنوی آن را تائید نماید. تائید توسط این مرجع سرآغاز تشکیل پرونده و انتشار برای اطلاع عموم مردم است. معنی این تائید یعنی طرح صنعتی شما شرایط قانونی را دارا است و قابل ثبت می‌باشد.

اعتبار هر طرح صنعتی

یکی از مهم‌ترین مطالبی که باید به آن توجه داشته باشید، اعتبار این طرح است، یعنی اگر یک طرح صنعتی را به ثبت برسانید تا چه مدت این طرح برای شما اعتبار خواهد داشت. برخلاف تصور اکثر مردم، اعتبار یک طرح صنعتی تا مدام العمر نیست. شاید برای شما جالب باشد که اعتبار هر طرح صنعتی تنها ۵ سال است، اما تصور نکنید که تنها ۵ سال می‌توانید از مزیت‌های یک طرح صنعتی استفاده کنید. شما به‌راحتی می‌توانید این مدت را برای دو دوره ۵ ساله هم تمدید کنید. یعنی به‌طورکلی ۱۵ سال یک طرح صنعتی برای شما اعتبار خواهد داشت. لازم به ذکر است که برای تمدید یک دوره، فرصتی ۶ ماهه خواهید داشت، یعنی شما تنها ۶ ماه فرصت دارید که اعتبار طرح صنعتی خود را تمدید کنید، در غیر این صورت دیگر مالکیت آن طرح در اختیار شما نخواهد بود و شخص یا شرکت دیگری می‌تواند از آن استفاده کند و به نام خود آن را به ثبت برساند.

پس از ثبت طرح، قانون چه اختیاراتی به من می‌دهد؟

هنگامی‌که طرحی را ثبت می‌کنید، آن طرح انحصاراً در اختیار شماست و قانون، مستقیماً از طرح‌های ثبت‌شده حمایت می‌کند. شما می‌توانید با حمایت خیلی بیشتر از طرف قانون، بر روی کارتان سرمایه‌گذاری نمایید. درصورتی‌که متوجه شوید کسی از میان رقبا، طرح شمارا کپی نموده یا به هر شکلی از آن سوءاستفاده نموده است می‌توانید به‌صورت قانونی شکایت کرده و جلوی فعالیت شخص موردنظر را بگیرید.ویژگی های طرح صنعتی

پایان مقاله

ویژگی های طرح صنعتی

ویژگی های طرح صنعتی در ایران

دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تخفیف 20 درصدی کلیه خدمات تا اول مهر

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه