سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

ثبت طرح صنعتی در سال ۱۴۰۳

ثبت طرح صنعتی
۵/۵ امتیاز

اگر شما محصولی را تولید کرده باشید که مشابه آن قبلاً تولید نشده یا به شکلی که شما ارائه می‌دهید ارائه نشده باشد، طبیعتأ برای فروش محصول خود نگران هستید که با ورود آن به بازار، رقبا به‌راحتی از محصول شما کپی کرده و عملاً مزیت رقابتی شمارا از بین ببرند. برای کم کردن این نگرانی (و نه از بین بردن کامل آن، چون معمولاً افراد متقلب راه‌هایی برای ایجاد تمایز در محصول شما و به قول عامیانه دبه کردن دارند) باید طرح محصول خود را ثبت کرده و گواهی ثبت طرح صنعتی بگیرید تا بعداً بتوانید مانع از کپی‌برداری از محصولتان بشوید.

همه ما تابه‌حال سس‌های خرسی را دیده‌ایم، این سس‌ها طرفدارهای بسیاری دارند، اما نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که در حال حاضر شرکت‌های مختلفی سس‌های خرسی را تولید می‌کنند، درصورتی‌که در شروع تولید آن‌ها فقط یک شرکت چنین سس‌هایی داشت. طرح سس‌های خرسی ایده یک شرکت بود که البته ایده‌ای بسیار خلاقانه و سودآور هم بود، اما اشتباهی که دراین‌بین رخ داد. شرکت عرضه‌کننده طرح قبل از آن‌که این سس‌ها را به بازار عرضه کند، آن را به نام خود به ثبت نرسانده بود، این موضوع چه مشکلاتی را به دنبال داشت؟

در ادامه شاهد این بودیم که شرکت‌های دیگری هم سس‌های خرسی خود را به بازار عرضه کردند و مشتری‌های این سس‌ها انتخاب‌های متنوعی داشتند، یعنی سودی که باید فقط به یک شرکت می‌رسید، بین چندین شرکت تقسیم می‌شد، یعنی شرکت تولیدکننده طرح، سود مالی کمتری را به دست می‌آورد. این در حالی است که به‌سادگی و با هزینه بسیار کمی می‌توان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد، کافی ست که طرح صنعتی خود را به ثبت برسانید، این کار باعث می‌شود که افراد دیگری، حال به‌عمد یا غیر عمد (در مواردی طراح نمی‌داند که طرح او قبل به ثبت رسیده است) نتوانند که از طرح شما برای کسب‌وکار خود استفاده کنند.

نمونه طرح صنعتی

آنچه می‌خوانید....

چند نمونه از طرح‌های صنعتی

طرح‌های صنعتی موارد زیادی را شامل می­‌شوند که در حوزه‌های مختلف می‌­توان نمونه‌های آن را مشاهده کرد. به‌عنوان‌مثال:

در حوزه بهداشت
ماسک‌های جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و انواع مختلف دستکش‌های یک‌بارمصرف و غیره.

در حوزه لوازم منزل
سرویس‌های چای‌خوری، غذاخوری و بسیاری از لوازمی که در خانه استفاده می‌شود.

در حوزه فنّاوری
هندزفری، اسپیکر، پایه نگهدارندِ گوشی، کیبورد و  موس در طرح‌های مختلف

طرح‌های صنعتی تنها در مثال‌های ذکرشده نیست بلکه در صنایع نیز بسیار به چشم می‌خورد. زیرا بسیاری از قطعاتی که در صنعت بکار می‌رود باوجود شکلی جدید اما کارکردی ندارند که حکم اختراع را به خود بگیرند.

طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است؟

شما باید بدانید طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است و الا تقاضای ثبت طرح صنعتی را بیهوده ارسال نموده‌اید. طرح صنعتی زمانی که ازنظر طراح خود کامل شده است و دارای یک تمایز ظاهری و فنی با محصولات پیشین باشد قابلیت ثبت دارد.

اینکه طرح صنعتی چه زمانی قابل ثبت است به‌صورت دقیق وقتی است که کارشناس مرکز مالکیت معنوی آن را تائید نماید. تائید توسط این مرجع سرآغاز تشکیل پرونده و انتشار برای اطلاع عموم مردم است. معنی این تائید یعنی طرح صنعتی شما شرایط قانونی را دارا است و قابل ثبت می‌باشد.

مراحل ثبت طرح صنعتی در مؤسسه کوروش (۴ مرحله)

مراحل چهارگانه ثبت طرح صنعتی در مؤسسه کوروش، به‌صورت زیر است. با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن، مراحل ثبت طرح مورد نظر خود را به کارشناسان حقوقی مؤسسه کوروش بسپارید.

مرحله اول
برای ثبت طرح مورد نظر، متقاضی می‌­بایست پس از پر کردن اطلاعات مشخص شده در فرم زیر، بر روی دکمه “ارسال درخواست” کلیک کند.

مرحله دوم
در این مرحله، کارشناسان ثبت کوروش برای ارائه مشاوره، فوراً با شما تماس خواهند گرفت (قابل‌ذکر است که متقاضیان می‌توانند قبل از پر کردن فرم در مرحله یکم، با مؤسسه کوروش تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنند).

مرحله سوم
در این مرحله، با توجه به اطلاعات و مدارکی که در مرحله ۲ از متقاضی دریافت گردید، کارشناسان مؤسسه کوروش مراحل ثبت طرح مورد نظر را انجام می­دهند.

مرحله چهارم
در این مرحله، طرح مورد نظر در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و متقاضی به مدت ۵ سال از مزایای آن بهره‌مند خواهد شد.

مدت‌زمان ثبت طرح صنعتی
طی کردن تمام مراحل ثبت طرح، حدود ۷۰ روز کاری زمان می‌برد. بررسی پرونده و طرح مورد نظر حدود ۳۰ روز  و درج آگهی در روزنامه رسمی نیز ۳۵ روز زمان می‌برد یعنی مجموعا حدود ۷۰ روز. اگر مراحل ثبت طرح گام‌به‌گام طی شوند، می‌توان اطمینان داشت که ثبت طرح مورد نظر بدون اتلاف وقت و بدون تکرار این روند به انجام می‌رسد.

مدارک موردنیاز ثبتِ طرح صنعتی برای اشخاص حقیقی

ارائه کپی از مدارک شناسایی مالک طرح (کارت ملی و شناسنامه).

اطلاعات تکمیلی مالک طرح (آدرس، کد پستی، ایمیل، تلفن ثابت و شماره موبایل).

ارائه مدارک شناسایی از شخصی که طراحی را انجام داده است، در مواردی مالک طرح و شخص طراح می‌توانند یکی باشند.

از نمونه طرح باید ۶ عکس در جهت‌های مختلفی گرفته و ارائه دهید.

مدارک موردنیاز ثبت طرح صنعتی برای اشخاص حقوقی

ارائه کپی از مدارک شناسایی افراد صاحب امضا در شرکت.

ارائه کپی از مدارک شناسایی شخصی که طرح موردنظر را طراحی کرده است.

کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت.

درصورتی‌که شرکت شما تغییرات داشته است، کپی روزنامه رسمی تغییرات شرکت.

ارائه ۶ عکس از طرح موردنظر از زوایای مختلف.

پس از ثبت طرح، قانون چه اختیاراتی به من می‌دهد؟

هنگامی‌که طرحی را ثبت می‌کنید، آن طرح انحصاراً در اختیار شماست و قانون، مستقیماً از طرح‌های ثبت‌شده حمایت می‌کند. شما می‌توانید با حمایت خیلی بیشتر از طرف قانون، بر روی کارتان سرمایه‌گذاری نمایید. درصورتی‌که متوجه شوید کسی از میان رقبا، طرح شمارا کپی نموده یا به هر شکلی از آن سوءاستفاده نموده است می‌توانید به‌صورت قانونی شکایت کرده و جلوی فعالیت شخص موردنظر را بگیرید.

پایان مقاله
دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تخفیف 20 درصدی کلیه خدمات تا اول مهر

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه