سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

انحلال شرکت با مسئولیت محدود در سال ۱۴۰۳

انحلال شرکت با مسئولیت محدود
۵/۵ امتیاز

انحلال شرکت با مسئولیت محدود زمانی­ اتفاق می­‌افتد که شرکت به هر دلیلی، دیگر نمی‌­تواند به فعالیت خود ادامه دهد. در این هنگام باید یک مدیر تصفیه انتخاب شود و دارایی‌های شرکت بین همه ذینفعان تقسیم شود؛ اما اگر یک شرکت انتهای خود را اعلام نکند؛ این امر باعث بروز مشکلات مختلفی خواهد شد. این نکته هم قابل ذکر است که انحلال شرکتها حتماً باید به مرجع ثبت شرکت ها و عموم مردم اطلاع داده شود.

هنگامی که شرکتی تعطیل می‌شود، شرکا و سهامداران آن موظف هستند این موضوع را به اطلاع مرجع ثبتی کشور که اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات نامیده می‌شود برسانند و درخواست خود را بصورت رسمی ثبت نمایند که بدان ثبت انحلال شرکت اطلاق می گردد. لازم به ذکر است که شرکت‌های سهامی خاص برای اعلام به ادار ثبت شرکت­‌ها و ثبت انحلال در شهر تهران، دارای محدودیت زمانی پنج روزه از تاریخ قید شده در صورتجلسه انحلال هستند و باید ظرف این مدت موضوع را به اطلاع مراجع ثبت شرکت رسانده و مراحل ثبت صورتجلسات آغاز شود. حال آن که چنین محدودیتی برای شرکت‌های با مسئولیت محدود وجود ندارد.

آنچه می‌خوانید....

شرایط انحلال شرکت با مسئولیت محدود (۵ مورد)

شرکت‌های با مسئولیت محدود در صورتی منحل خواهند شد که یکی از شرایط زیر را داشته باشند:

۱. ورشکست شدن شرکت (از دست دادن بیش از نیمی از سرمایه ثبت شده شرکت و عدم اقدامات لازم در مهلت قانونی).

۲. شرکت‌هایی که برای یک دورۀ زمانی محدود ثبت‌شده باشند، پس از اتمام این مدت منحل تلقی می گردند.

۳. اگر شرکت بیش از نیمی از سرمایه‌اش را از دست بدهد و یکی از شرکا تقاضای انحلال کند، دادگاه در شرایطی که دلایل او را موجه ارزیابی کند و سایر شرکا نیز حاضر نباشند سهمی را که در صورت منحل شدن به او تعلق می‌گیرد بپردازند و او را اخراج کنند، می‌تواند حکم به انحلال شرکت بدهد.

۴. عده‌ای از شرکا که دارای بیش از نصف سرمایه شرکت هستند، می‌توانند در هر زمانی تصمیم به انحلال شرکت بگیرند.

۵. اگر بنا باشد فوت شرکا باعث انحلال شرکت شود، این مورد باید در اساس‌نامه شرکت پیش‌بینی‌شده باشد.

چگونگی تقسیم سرمایه شرکت بین شرکا بعد از انحلال شرکت

بعد از انحلال شرکت، اموال شرکت باید بین شرکا تقسیم گردد و از آنجایی که آن شرکت در دوران فعالیت خود تعهداتی را پذیرفته و به آن ها پایبند بوده و طلب هایی دارد، اولویت با تصفیه شرکت است که باید به طور کامل انجام شود، سپس اموال باقی‌مانده بین شرکا تقسیم شوند.

مطابق قوانین و قواعد تجارت، تقسیم دارایی‌هایی که مورد نیاز تصفیه نباشد؛ به طور موقت میان شرکا و سهامداران صورت می گیرد. با از بین رفتن شرکت، اموال باقی‌مانده بین شرکا به نسبت سهم الشرکه تقسیم شده و اگر شریکی ادعا کند که اموالی غیر نقدی را به شرکت اضافه کرده است، در هنگام تقسیم، حق مطالبه عین را ندارد بلکه نسبت به دارایی خود حق مالکیت خواهد داشت (به عنوان مثال: فرض کنید در یک شرکت به سرمایه ثبتی ۴۰۰ میلیون تومان، آقای احمدی (که یکی از شرکای شرکت است) زمینی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان در اختیار شرکت قرار داده و پس از مدتی شرکت منحل ­شود. در هنگام تصفیه، ایشان نمی‌تواند زمین خود را مطالبه کند، بلکه به نسبت سرمایه‌ای که در شرکت داشته (در این مثال ۱۰۰ میلیون از ۴۰۰ میلیون یا ۲۵%) حق‌ و حقوقی خواهد داشت؛ یعنی اگر شرکت ۲۰۰ میلیون تومان از سرمایه خود را ازدست‌داده باشد، سهم آقای احمدی برای تسویه ‌حساب با شرکت تنها ۵۰ میلیون خواهد بود (۲۵ درصد از ۲۰۰ میلیون باقی‌مانده سرمایه شرکت).

وظایف مدیر تصفیه

مدیر یا مدیران تصفیه به ‌محض شروع فعالیت خود، دفاتر و اسناد شرکت را بررسی می‌کنند تا بتوانند بدهی و حساب‌های شرکت را محاسبه کنند.

اتمام فعالیت‌های جاری شرکت.

اجرای تعهدات شرکت نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی.

تقسیم دارائی شرکت.

نکات مهم در انحلال شرکت

انحلال شرکت یکی از اموری است که باید حتماً در آن دقت کافی به عمل آید تا شما درگیر مشکلات مالی و یا مشکلات مالیاتی با اداره مالیات نشوید، جهت دریافت مشاوره تخصصی انحلال شرکت همین حالا با کارشناسان ثبت کوروش تماس گرفته تا شما را به بهترین نحو راهنمایی نمایند.

انحلال شرکت دارای آثاری است که بعد از انجام آن، نام و اقامتگاه شرکت حفظ می‌شود و تمامی دارایی‌های شرکت در مالکیت آن باقی می‌ماند. اگر شرکت علت منحل شدن را ورشکستگی اعلام نکند، می‌تواند در هنگام تصفیه از دادگاه درخواست حکم ورشکستگی کند.

پایان مقاله
دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تخفیف 20 درصدی کلیه خدمات تا اول مهر

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه