سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

تفاوت شناسه ملی و شماره ثبت شرکت چیست؟ (به زبان ساده و مختصر)

فرق شناسه ملی و شماره ثبت شرکت
۴/۵ امتیاز

پس از ثبت نهایی یک شرکت، اداره ثبت شرکت‌ها دو شماره را به شرکت موردنظر اختصاص می‌­دهد: تفاوت شناسه ملی و شماره ثبت شرکت

۱. شماره ثبت شرکت
یک شماره شش‌رقمی است که به شرکت موردنظر، تخصیص داده می­شود. ممکن است نمونه‌ای شبیه به این شماره در کشور وجود داشته باشد. به همین دلیل، سازمان املاک و اسناد کشور شماره­ی دیگری به نام شناسه ملی به افراد حقوقی اختصاص می‌­دهد.

۲. شناسه ملی شرکت
این شناسه یازده‌رقمی است که تنها منحصر به یک شرکت است. لذا از مهم‌ترین موارد در شناسایی و استعلام وجود یا عدم وجود یک شرکت محسوب می‌شود.

پس از ثبت شرکت، علاوه بر “شناسه ملی” یازده‌رقمی، یک شماره شش‌رقمی به نام “شماره ثبت شرکت” به شرکت موردنظر اختصاص می­یابد. این شماره برای استعلام و شناسایی شرکت کاربرد خواهد داشت ولی ازآنجایی‌که این شماره به دلیل وجود شعبات مختلف ثبتی در کشور ممکن است انحصاری نباشد (شماره‌ای مشابه با آن وجود داشته باشند)، خیلی قابل‌اعتماد نیست و می‌تواند تداخلاتی را ایجاد نماید .همچنین در زمان تغییر آدرس؛ شماره ثبت شرکت نیز تغییر خواهد کرد، ولی شناسه ملی شرکت  در هیچ حالتی تغییر نمی‌­کند و حتی پس از منحل شدن شرکت، همچنان معتبر است و به شرکت دیگری واگذار نخواهد شد.

افتتاح حساب در بانک برای شرکت در شرف تأسیس

برای ثبت شرکت‌ سهامی خاص و مسئولیت محدود، مؤسسان باید تمام یا حداقل ۳۵ درصد از مبلغ تعهد‌شده برای سرمایه شرکت را به‌حسابی به نام شرکت در شرف تأسیس واریز کنند. به‌طور مثال اگر سرمایه در نظر گرفته‌شده برای ثبت شرکت ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان باشد، شرکا باید حداقل ۳۵ درصد از سرمایه ثبتی یعنی ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان را در حساب بانکی شرکت واریز کنند.

دارندگان حق امضای شرکت، پس از دریافت تأییدیه نام، می­بایست به بانکی که مدنظرشان است مراجعه کرده و اقدام به افتتاح حساب شرکت کنند، در غیر‌ این صورت نمی‌توانند فرایند ثبت شرکت را تکمیل کنند. بعد از افتتاح حساب برای شرکت، باید گواهی بانکی به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود. گواهی بانک با عبارت “ نامه افتتاح حساب شرکت” نیز شناخته می‌شود که البته اصطلاحی اشتباه است.

پایان مقاله

خواندن مقالات زیر توصیه می‌شود….

تفاوت شناسه ملی و شماره ثبت شرکت در ایران

تفاوت شناسه ملی و شماره ثبت شرکت

دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تخفیف 20 درصدی کلیه خدمات تا اول مهر

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه