سامانه آنلاین ارائه خدمات ثبت شرکت‌ها

تکالیف مالیاتی بعد از ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳

تکالیف مالیاتی بعد از ثبت کردن شرکت
۴/۵ امتیاز

بعد از ثبت شرکت می‌بایست یکسری از اقدامات ضروری را انجام داد تا برای ادامه فعالیت شرکت مشکل ایجاد نشود. تکالیف مالیاتی بعد از ثبت شرکت عبارتند از:

اولین قدم مهم بعد از تأسیس هر نوع شرکتی, اقدام برای گرفتن پلمب دفاتر قانونی است که حداکثر تا یک ماه بعد از تأسیس شرکت، این مهم باید انجام پذیرد، در غیر این صورت موجب جریمه و علی رأس شدن شرکت خواهد شد و تمامی فرصت‌های معافیت و بخشودگی مالیاتی هم از بین خواهد رفت. اشخاص حقیقی هم که به‌عنوان بازرگان فعالیت تجاری دارند باید نسبت به اخذ پلمب دفاتر قانونی اقدام نمایند.تکالیف مالیاتی بعد از ثبت شرکت

 در قدم بعدی, مؤدی (پرداخت‌کننده مالیات) می‌بایست در نظام مالیاتی ثبت‌نام کرده و اقدامات لازم جهت اخذ کد اقتصادی و کدرهگیری را به عمل آورد. هر مؤدی هر ۳ ماه یک‌بار موظف به اعلام کلیه خریدوفروش و صدور صورتحساب برای درآمد حاصله می‌باشد. از دیگر تکالیف قانونی هر مؤدی, اعلام و ارسال ماهانه لیست اشخاص حقوق‌بگیر شرکت مربوطه به سازمان تأمین اجتماعی است .

۳. بیمه کارکنان شرکت

معرفی کارکنان و تعریف جایگاه شغلی و مدارک تحصیلی و میزان حقوق و مزایای تعریف‌شده مرحله بعدی این امر می‌باشد که بعدازآن می‌بایست به‌صورت ماهانه نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام نمود. محاسبه میزان بیمه نیز به‌صورت ۲۳ درصد سهم کارفرما ( ۲۰ درصد حق بیمه و ۳ درصد بابت بیمه بیکاری) و ۷ درصد حق کارمند بر اساس میزان حقوق تعریف‌شده می‌باشد که این تعریف حقوق هم حداکثر تا ۷ برابر پایه حقوق تعیین‌شده توسط سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد .

حقوق پرداختی بیمه‌گذار شامل حقوق پایه، بن کارگری و حق مسکن به‌صورت حقوق مستمر می‌باشد و مابقی تحت عناوین: اضافه‌کار، حق جذب، فوق‌العاده شغل، پورسانت و سایر به‌عنوان حقوق غیرمستمر در لیست بیمه یا فیش حقوقی اعمال می‌گردد

بعد از ارائه اظهارنامه مالیاتی, نحوه محاسبه مالیات چگونه خواهد بود؟

سازمان امور مالیاتی کشور، ۲۵ درصد از سود خالص سالیانه یک شرکت را به‌عنوان مالیات، محاسبه و دریافت خواهد کرد. تکالیف مالیاتی بعد از ثبت شرکت

مالیات بر ارزش‌افزوده چیست؟

به بیانی ساده ۹ درصد از مبلغ کل هر فاکتور یا قرارداد می‌باشد که می‌بایست به‌صورت فصلی اعلام و پرداخت شود.
با توجه به نصب سیستم‌های جدید و جامع مالیاتی و رصدهای مختلف مالیاتی از سوی اداره مالیات, عدم شفافیت مالیاتی و کتمان درآمدی و اقداماتی نظیر دو دفتر داشتن باعث جرائم سنگین مالیاتی خواهد شد. دستگاه‌های کارت‌خوان هم تحت نظارت مستقیم اداره مالیات می‌باشند و اگر مالکین آن‌ها چه به‌صورت حقیقی و یا شخصیت حقوقی از ارائه اظهارنامه مالیاتی سرباز زنند از طریق تراکنش‌های بانکی انجام‌شده قابلیت ردگیری دارند و مشمول مالیات سنگین خواهند شد .

علی الراس به چه معناست؟

اگر دفاتر پلمب موردقبول نباشد یا در اصطلاح کتمان درآمدی داشته باشید چه به‌صورت حقیقی و بررسی حساب بانکی شما و چه به‌صورت حقوقی و شرکتی باعث اخذ مالیات علی الراس خواهد شد، البته شایان‌ذکر است کلمه علی الراس از سال ۹۸ از سیستم و اصطلاحات مالیاتی حذف‌شده و سازمان امور مالیاتی با مراجعه به سوابق نسبت سودآوری تعیین می‌کند و از آن مالیات اخذ می‌کند یا اینکه مدارک کتمان شده را عیناً سود تلقی کرده و نسبت به آن مالیات اخذ خواهد شد.

نوع دیگری از محاسبه مالیات برای درآمدهای غیر شفاف و کتمان شده این است که سازمان امور مالیاتی، برای هر شغل، ضریب درآمدی خاصی را در نظر می‌گیرد. (در این صورت به هزینه‌های انجام‌شده توجهی نمی‌شود). برای مثال ضریب شغل حسابدار در سیستم مالیات ۴۵ % تعریف‌شده، اگر برای این حسابدار، مبلغ ۱ میلیارد تومان از طریق اسناد مثبتِ یا از طریق حساب بانکی، درآمد محاسبه شود، در ابتدا یک میلیارد تومان در ضریب شغل که ۴۵% است ضرب شده و نهایتاً عدد به‌دست‌آمده (یعنی عدد ۴۵۰ میلیون تومان!) ضربدر ۲۵ % شده و عدد ۱۱۲ میلیون تومان اصل مالیاتی است که محاسبه می‌شود. با این توضیح که به این مبلغ، جرائم کتمان و عدم تسلیم صورتحساب و اظهارنامه ارزش‌افزوده نیز قطعاً اضافه خواهد شد!.

نکته قابل‌توجه که هر شخص حقیقی و حقوقی باید در نظر داشته باشد این است که، تراکنش‌های مشکوک و هر نوع فرار مالیاتی تا ۵ سال بعد هم قابل‌رسیدگی می‌باشد و در صورت مدارک و اسناد مثبتِ هیچ‌گونه بخشش مالیاتی وجود ندارد و جرائم مالیاتی، سنگین اخذ می‌شود.

پایان مقاله
دریافت مشاوره رایگان

9 الی 21 | حتی روزهای تعطیل

تماس مستقیم با مشاوران

خانم صادقی

خانم طاهری

سبد خرید

تخفیف 20 درصدی کلیه خدمات تا اول مهر

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه